Vapauden liiton puoluehallitus on nimennyt Viveka Haapion ehdokkaaksi vuoden 2023 eduskuntavaaleihin Uudenmaan vaalipiiriin. Tervetuloa Vapauden liiton eduskuntavaaliehdokkaaksi ja mukaan Vapauden liiton toimintaan!

Kuka olen?

Olen Viveka Haapio Karkkilasta. Olen 67-vuotias eläkeläinen. Olen syntynyt Helsingissä, mutta muuttanut maalle n. 40-vuotiaana, ensin Nurmijärvelle ja sitten Karkkilaan. Minulla on kolme aikuista lasta ja kolme lastenlasta.

Olen työskennellyt monilla aloilla. Pisin ja viimeisin työsarkani on opetusalalta. Toimin edelleen opettajana työväenopistossa. Olen koulutukseltani sekä steinerkouluopettaja, että kasvatustieteiden maisteri ja luokanopettaja. Vaikka olen toiminut ruotsin kielikylpyopettajana, pitäisi mielestäni pakkoruotsi poistaa opetuksesta. Uskonnon opetus ei mielestäni kuulu kouluun, vaan kirkon ja kodin tulisi hoitaa uskonasiat. Sen sijaan kouluihin tarvittaisiin vuorovaikutustaitojen ja sosiaalisen kanssakäymisen opetusta, toisten huomioimista yms.

Miksi päädyin tähän?

Olen harrastanut kansalaisaktivismia koko aikuisikäni. Olen aina ollut heikompien puolella ja ajanut heidän asiaansa. Olen toiminut aktiivisesti mm. eri yksinhuoltajajärjestöissä ja Pelastakaa lapset ry:ssä. Jos näen jossain vääryyttä, olen valmis toimimaan asian korjaamiseksi.

Olin mm. mukana Vihreissä sen perustamisvaiheessa. Sittemmin on maailma muuttunut ja nyt tarvitaan jo aivan erilaisia toimia mm. Suomen itsenäisyyden ja hyvinvoinnin säilyttämiseksi ja palauttamiseksi. Suomen täytyy pysyä itsenäisenä ja puolueettomana valtiona, joka voisi toimia diplomaattisena neuvottelijana idän ja lännen välillä. Pienenä maana meillä ei ole varaa uhitella eikä hankkia vihollisia itsellemme mistään suunnasta.

Suomi oli maa, jossa terveydenhuolto oli hyvin toimivaa, samaten koulutus ja lasten- ja vanhustenhuolto. Nyt tuntuu että kaikki on romutettu ja menossa koko ajan alaspäin. Nämä kaikki on saatava uudelleen hyvin toimiviksi ja kaikkien suomalaisten saavutettaviksi ilman kohtuuttomia jonotuksia. Ennaltaehkäisy ja myös pehmeät hoitokeinot ovat avainasemassa. Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa liittyen pitäisi olla itsestäänselvyys ilman minkäänlaisia painostuksia mihinkään suuntaan.

Tällä hetkellä Vapauden liitto ajaa parhaiten niitä asioita, jotka koen tärkeimmiksi suomalaisille. Siis iloa, valoa ja vapautta ihan KAIKILLE suomalaisille.

Viveka Haapio

Facebook: https://www.facebook.com/viveka.haapio