Vapauden liiton puoluehallitus on nimennyt Mirka Väyrysen ehdokkaaksi vuoden 2023 eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiiriin. Tervetuloa Vapauden liiton eduskuntavaaliehdokkaaksi ja mukaan Vapauden liiton toimintaan!

Olen Mirka Väyrynen, 40 vuotias tradenomi (liiketalous, markkinointi ja viestintä). Olen naimisissa, meillä on mieheni kanssa neljä lasta ja vuodesta 2012 olen toiminut maatalousyrittäjänä. Tilallamme asustaa uhanalaista lapinlehmä -karjaa. Lisää tilastamme täältä.

Politiikassa olen tiiviisti ollut mukana vuodesta 2017, jolloin minut valittiin ensikertalaisena Pudasjärven kaupunginvaltuustoon ja sillä tiellä olen edelleen. Tällä hetkellä toimin Pudasjärven kaupunginvaltuuston 2. varapuheenjohtajana sekä hyvinvointivaliokunnan puheenjohtajana. Olen lisäksi maakuntavaltuutettu ja maakuntahallituksen jäsen. Yhteenvetona voin todeta, että kokemusta ja osaamista löytyy niin puolueaktiivina kuin poliittisena päätöksentekijänä. Perehdyn huolella asioihin ja tarkastelen kokonaisuuksia, puhumista en pelkää isojenkaan yleisöjen edessä, vaikka sanottavani ei aina mieluista kuultavaa olisikaan.

Tekijöitä Suomen ja suomalaisten edun eteen tarvitaan. Yritysten ja palkansaajien riistoverotus, elämisen, asumisen ja liikkumisen hinnat ovat kestämättömällä tasolla. Peruspalvelumme, eikä vähiten terveydenhuolto on kriisissä. Tartuntatautilain väliaikainen pykälä 48a rikkoi jo alkujaan ihmisen perusoikeuksia ja rikkoo sitä edelleen. Koronapassille ei ole koskaan ollut todellisia perusteita. Digi-id:tä (digitaalinen identiteetti) koskeva laki tulee kumota. Lain oli tarkoitus tulla voimaan 1.1.2023, mutta voimaantulon aikataulua on myöhennetty alkuperäisestä syyskuun alkuun 2023. Suomalaisten veroeurojen syytäminen rajojen ulkopuolelle tulee lopettaa. Natojäsenyyden hakeminen oli suuri virhe ja EU:sta tulee erota heti. Suomen etu on, että meitä ja maatamme koskevat päätökset tehdään Suomessa, suomalaisten toimesta.

Huoltovarmuus niin energian osalta, kuin maataloudenkin osalta on menetetty hetkellä millä hyvänsä ja parasta aikaa metsätaloutemme on liipaisimella EU:n taholta. Turvetuotannon alasajo on ollut yksi merkittävimpiä virheitä, mitä Suomessa on tehty. Turvetuotannon kannattavuus täytyy varmistaa pitkällä aikavälillä ja nostomääriä lisätä aiemmasta. Tuulivoimaa ei tule rakentaa enää yhtään enempää. Tuulivoima on tehotonta, kallista ja haitallista niin ihmisille kuin ympäristöllekin.

Koulujärjestelmämme ongelmat on tunnistettu ja osin tunnustettukin, niihin täytyy puuttua välittömästi. Lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ja arjen haasteet ovat vakavia. Syrjäytyminen, itsemurhat ja yleinen pahoinvointi ovat todellisia yhteiskuntamme ongelmia. Nuorissa on tulevaisuutemme, meillä ei ole varaa menettää heistä ainuttakaan.

Olen ehdolla eduskuntaan Vapauden liiton listalta, äänestä pohjoista rohkeutta ja päättäväisyyttä pitämään Sinun puoltasi!

Löydät minut facebookista ja twitteristä.

Mirka Väyrynen