Mari Kalanne:

Alkavatko pian fasistien vaskikimput heilua sananvapauden nuijimisessa?

Siitä on jo varmasti ainakin yli 25 vuotta, kun istuin yliopiston penkillä kuuntelemassa useammankin kerran vuoden luennoitsijaksi valittua luennoitsijaa. Niillä luennoilla viihtyi ja oppi, koska luennoitsija puhui elävästi ja mielenkiintoisesti – jopa vähän mieliäkin kuohuttaen. Hän piti luentosarjaa ideologioiden maailmasta ja aiheena oli sillä kertaa totalitarismi ja diktatuuri. Ensimmäinen asia, minkä opimme, oli että sana fasismi tulee antiikin Rooman vaskikimpusta, jossa oli vaskikimpun sisällä kirves. Kauhea kuritusväline. En tosin uskaltanut edes kysyä, käytettiinkö sellaista välinettä oikeasti vai oliko se vain uhkausta varten. Sen toki tiesin, että roomalaisten käyttämä mestausväline oli ristiinnaulitseminen. Siitähän me tiedämmekin siitä syystä, että roomalaisten tappovälineestä on tullut meille kristityille tunnusmerkki. Luennoitsija puhui antiikin ajan Rooman keisarivallasta ja kuinka sen valta siirtyi lopulta Rooman kirkolle, joka alisti valtapiiriinsä sekä maallisen että uskonnollisen vallan. Ja siitä kurimuksesta oli hyvin vaikeata päästä irti, koska kaikki vastustus nujerrettiin paavin kirkko institutionalisoimalla inkvisitiolaitoksella. Kaikki paavin valtaa horjuttaneet uskomuksetkin piti kitkeä julmasti koko valtakunnasta. Tuossa hetkessä luennoitsija vyörytti meille mitä julminta Euroopan historiaa – Rooman kirkkoa vastustaneet uskonpuhdistajat kuten Wyccliff, Tyndale, Hus ja lopulta hugenotit joutuivat kokemaan mitä hirvittävimmän kohtalon. H. Grattan Guinnes on kirjoittanut samasta aiheesta vuonna 1887:

… hänen (paavin) sotimisensa pyhiä vastaan. Ilmestyskirjasta luemme: ”Ja hänen sallittiin sotia pyhäin kanssa ja voittaa heitä.” En tässä kohtaa aio tehdä enempää kuin ainoastaan muistuttaa teitä siitä, että niin kamalasti kuin pyhät kärsivätkin keisareiden alla pakanallisessa Roomassa, he kärsivät paljon pahemmin ja paljon pidempään paavillisen Rooman alla. Anna albigenssien, valdolaisten, hussilaisten ja lollardien massamurhaamisen, sekä massamurhien Hollannissa eli Alankomaissa, Pärttylinyön eli verilöylyn ja massamurhan Irlannissa vuonna 1641, sekä Inkvisition kidutusten, ja joka puolilla Eurooppaa kaikissa maissa roihunneiden rovioiden puhua todisteena tämän profetian täyttymisestä. Kyllä; paavi on käynyt sotaa pyhiä vastaan ja voittanut heidät sekä hävittänyt heitä, ja hän olisi täydellisesti murskannut ja tuhonnut heidät ilman Jumalan ylläpitävää kättä sekä elvyttävää voimaa. Pitkitetyssä, julmassa ja universaalissa pyhien vainossaan paavinistuin on täyttänyt tämän surullisen profetian.1

Pärttylinyön verilöyly (tunnettu myös nimellä Pariisin verihäät) oli joukko poliittisia murhia ja niitä seurannut katolisten väkivaltaisten mellakoiden aalto hugenotteja vastaan Ranskassa vuonna 1572. Mellakoinnin yllyttäjänä on pidetty katolista Katariina de’ Mediciä, Kaarle IX:n äitiä. Se alkoi 24. elokuuta, Pyhän Bartolomeuksen (Pärttylin, nyk. Pertun) päivänä, vuonna 1572 hugenottien johtajan Gaspard de Colignyn murhalla ja levisi yli Pariisin ja myöhemmin muihin kaupunkeihin sekä maaseudulle. Mellakointi kesti kuukausia ja vaati tuhansien, mahdollisesti jopa kymmenien tuhansien ihmisten hengen. Se oli käännekohta Ranskan uskonsodissa radikalisoidessaan hugenotteja. Hugenottijohtajien murhat toimivat alkusysäyksenä murha-aallolle. 24. elokuun ja 17. syyskuuta välisenä aikana kansanjoukot murhasivat Pariisissa hugenotteja spontaanin oloisesti. Elokuusta lokakuuhun samanlaiset spontaanin näköiset vainot alkoivat muissa kaupungeissa, kuten Toulousessa, Bordeaux’ssa, Lyonissa, Bourgesissa, Rouenissa ja Orléansissa. Murhaamista tekivät väkijoukot, eivät kruunun viranomaiset. Arviot uhrimäärästä ovat enimmillään 100 000, hugenottien omien lähteiden mukaan 70 000. Muiden lähteiden mukaan 30 000 tai vähemmän. Aikalaistarinat kertovat, että ruumiita lojui joissa kuukausien ajan, eikä kalaa voinut syödä. Paavi Gregorius XIII:n reaktio tapahtumiin oli riemuitseva ja Roomassa järjestettiin asian tiimoilta useita juhlamenoja. Protestanttiset maat puolestaan olivat kauhistuneita barbariasta, ja Katariinan lähettiläät onnistuivat vain suurella työllä säilyttämään suhteet niihin.2

Amerikkalainen säveltäjä-kirjailija F. Tupper Saussy, joka on kirjoittanut kirjan The Rulers of Evil, on kertonut kirjassaan, että kun hän oli alkanut tutkia verotuksen historiaa ja sen perusteita sekä ryhtynyt kirjoittelemaan aiheesta mediassa julkisesti, häntä vastaan nostettiin syytteitä oikeudessa, jotka sitten raukesivat. Mutta tapahtuneen johdosta hänelle selvisi, että tuomarit ja syyttäjät olivat jesuiittoja, joista hänellä ei ollut mitään tietoa. Hän alkoi tutkia asiaa ja päätyi kirjoittamaan lopulta yllä mainitun kirjan. Hänen mukaansa jesuiitat ovat pahan johtajia. Saussylle itselleen selvisi myös, että hänen sukunsa olivat noita Euroopassa vainottuja hugenotteja – protestantteja, jotka vaativat vapautta Rooman kirkon pakkovallasta. Monet eloonjääneet hugenotit joutuivat pakenemaan Ranskasta protestanttisiin maihin.

Tälläkin hetkellä on meneillään sota monessa mielessä. Ukrainassa käydään fyysistä sotaa, mutta samaan aikaan on meneillään myös psykologinen sota. Sodassa ensimmäinen uhri on yleensä totuus. Sotapropagandan taakse on usein vaikeata nähdä silloin, kun tiedotusvälineiden jakamaa tietoa sensuroidaan tai kun niitä käytetään propagandan levittämiseen. Onko nyt meneillään kaikkien aikojen salaliitto ihmiskuntaa vastaan? Moni on jatkuvasti tuonut esille, että salaliitto on suunniteltu ihmisten täydellistä kontrollia varten. Ihmisiltä viedään heidän perustuslailliset oikeutensa kuten sananvapaus ja muut ihmisoikeudet. 1990-luvulla julkisuuteen noussut aktivisti ja kirjailija David C. Korten totesi kirjassaan Maailma yhtiöiden vallassa, että maailman politiikassa ei olisi olemassa mitään salaliittoa, mutta koska suunnitelmia on tehty ja tehdään edelleen ”julkisen keskustelun ulkopuolella suljettujen ovien takana” – käytännössähän se vastaa salaliittoa.

Monet käyttämistäni lähteistä perustelevat maailmaa johtavan salaisesti Rooman kirkon suojista kaikkialle maailmaan valtansa ulottanut järjestö nimeltä JESUIITAT. Uskonpuhdistajat antoivat korruptoituneelle paavin vallalle kuoliniskun, mutta sen jälkeen jesuiitat ovat vähitellen rakentaneet uudelleen paavin istuimelle poliittista valtaa. Paavin kirkkohan piti sen valtaa horjuttaneet ”harhaoppiset” kurissa inkvisitiolaitoksellaan, joka kidutti ja murhasi toisinajattelijat. Viimeisen viiden sadan vuoden ajan paavin kirkko on joutunut hillitsemään himoaan juopua ”pyhien verestä”. Mutta nyt kun jesuiitat ovat vallanneet Rooman kirkon ja poliittiset johtopaikat ympäri maailman, onko edessä jälleen kerran toisinajattelijoiden, ja reformoitujen kristittyjen vaino ja ylipäätään kaikkien niiden tuhoaminen, jotka ajattelevat omilla aivoillaan ja alkavat kyseenalaistaa tätä nykymenoa? Rooman kirkon paavi on nimittäin ollut aina erehtymätön päätöksissään – hänhän on Jumalan pojan sijainen maan päällä ja siten kuin itse Jumala. Paavin sana on sama asia kuin Jumalan sana ja itse asiassa, mikäli Raamatun ilmoitus on ristiriidassa paavin sanojen kanssa, paavin sana kumoaa Raamatun ilmoituksen. 1800-luvulla vaikuttanut tulisieluinen irlantilaispastori H. Grattan Guinness muistutti asiasta:

Emme saa koskaan unohtaa, että kaikki Rooman määräykset harhaoppia vastaan – kaikki sen säädökset koskien vainoja – säilyvät sen kaanoneissa kumoamattomina ja muuttamattomina. Ja koska paavi omasta mielestään on — erehtymätön, niitä ei voidakaan muuttaa; ne ”eivät ole reformoitavissa.” Se, että se nykyään ei hyödynnä vainoja, on seurausta raskaasta arvostelusta, joka sen päälle on vyörynyt uskonpuhdistuksen, ja etenkin Ranskan vallankumouksen jälkeen. Sillä ei tällä hetkellä ole omaa armeijaa eikä Inkvisitiota, eikä yksikään kuningaskunta Euroopassa ole enää halukas toimimaan sen pyövelinä. Siltä puuttuu valta — siltä täydellisesti puuttuu valta — vainota suoraan tai epäsuorasti. Se voi ainoastaan lietsoa eripuraa ja kapinahenkeä protestanttisissa maissa, ja täten pyrkiä vahingoittamaan sekä heikentämään protestanttisia valtoja, kuten se tänä päivänä tekeekin Irlannissa ja Yhdysvalloissa. Se on liian heikko poliittisesti, uhmatakseen moderneja yhteiskuntia ottamalla uudelleen käyttöönsä keskiaikaiset kidutukset, massamurhat, uskonnolliset ristiretket ja auto de f6t (suomeksi: rangaistuksen julkinen toimeenpano). Mutta se on yhtä halukas kuin aina ennenkin, ja ainoastaan odottaa tilaisuutta. Kuten juoppo pidättelee kyltymätöntä janoaan, kun hänellä ei ole keinoja sen tyydyttämiseen; samoin Rooma, joka on jo kauan juopunut pyhien verestä, on pidätetty jatkamasta raivoa herättäviä ja turmiollisia kulauksiaan kammottavasta lempijuomastaan – ainoastaan koska se on kyvytön niiden jatkamiseen. Paavinistuin, joka perustelee vanhurskaudella kaikki menneisyytensä vainot, vahvistaa valmiutensa jatkaa niitä heti tilaisuuden tullen.3

Onko H. Grattan Guinnessin ennustus toteutumassa. Hänen aikanaan 1800-luvulla tilanne oli edellä mainitun kaltainen. Rooman kirkolta puuttui poliittinen valta, mutta onko tilanne muuttunut 1900-luvun aikana? Nythän nämä ”hyväntahtoiset” jesuiitat ovat jopa hyvin avoimestikin poliittisissa viroissa ja he kumartavat paavia. Onko paavin istuin palauttamassa inkvisitiolaitoksen jälleen kerran maan päälle, kuten H. Grattan Guinness enteili? Saatat luultavasti jossain vaiheessa päätyä siihen ymmärrykseen mihin minäkin, että Vatikaanin harjoittama moderni keino hävittää ihmisiä, saattaisi olla ihmisten piikittäminen hitaasti tappavilla myrkyillä. Niitä tosin tänä päivänä kutsutaan rokotteiksi. Koska minkä muunkaan syyn takia rokotekriittisiä jatkuvasti vaiennetaan ja hiljennetään ja jopa murhataan? Esimerkiksi FT Mikko Ahonen kirjoitti Uuden Suomen Puheenvuorot-osiossa 22.1.2022 julkaistun rokotekriittisen bloggauksen ”Maailman Rikkaimmat Kauppiaat jo vauvoja muokkaamassa”, mutta se ehti olla siellä vain vuorokauden ja sen jälkeen se poistettiin. Mikko Ahosen omin sanoin: ”25 vuotta tutkijana toimineena kommentoin tässä kohtaa sen, että kaikkia tutkijoita, jotka rohkenevat julkaista näistä kokeellisten k-rokotteiden aiheuttamista kuolemantapauksista, heitä ja ko. tiedelehtien päätoimittajia kohtaan kohdistuu äärettömän kova painostus, jotta ei-toivotut tulokset saataisiin pois tiedelehdistä.”4

Eikö tässä silloin ole kyseessä sensurointi? Eikö meidän anneta tutustua kriittisiin näkökulmiin? Neuvostoliitossa toisinajattelijat kirjoittivat jopa salaa – jopa yksi kirjoitusliuska kerrallaan. Heidän kirjoituksiaan salakuljetettiin länteen, jossa niitä painettiin. Ulkomailla painettua Neuvostoliiton kieltämää kirjallisuutta kutsuttiin nimellä tamizdat ja Neuvostoliiton sisällä omakustanteista salaa painettua ja kädestä käteen jaettua materiaalia kutsuttiin samizdatiksi. Tähänkö olemme lännessäkin lopulta joutumassa?

Ennen vanhaan sanottiin, että SANANVAPAUS on ehdoton edellytys vapaassa kansanvaltaisessa demokratiassa. Mutta nyt tämä onkin kääntynyt päinvastaiseksi. Nykyään demokratian edellytyksenä onkin sensuuri. Vai millä muulla tavalla voidaan tulkita EU-rahoitteiseen EDMO NORDIS -hankkeen julkilausumaa: ”Disinformaation torjuminen ja kriittinen informaatiolukutaito ovat keskeisiä demokratian toimivuuden ja uudistumisen kannalta niin Suomessa kuin kaikissa muissakin demokratioissa”?5 Rivien välistä voidaan lukea, että tällä disinformaatiolla tarkoitetaan kaikella todennäköisyydellä valtavirran medioiden ulkopuolisia hallituksista riippumattomia itsenäisiä medioita ja somevaikuttajia. Näitä ”väärän tiedon” levittäjiä vastaan taistellaan nyt EU-rauhoitteisesti.

Kansalaisten omaa viestintää ja tiedonjakoa valvotaan internetissä, verkossa ja somemaailmassa. EU kehittää yhteistyössä IT-alan asiantuntijoiden kanssa algoritmeja ja datapohjaisia valvontamekanismeja, jotta tämä ”yhteiskuntarauhaa häiritsevä” kansalaisaktivismi saadaan kuriin. Sitä tämä valtakoneisto kutsuu – DEMOKRATIAKSI. Maailman talousfoorumi (WEF) on myöntänyt avoimesti, että se tekee yhteistyötä googlen kanssa, jotta hakukoneet nostavat vain WEF:n hyväksymät julkaisut ilmastonmuutoksesta kärkeen. ilmastonmuutosta kriittisesti tarkastelevat julkaisut jäävät luultavasti jopa piiloon. Asiasta on kirjoittanut National Review (4.10.2022) kertoen, että YK:n globaalin viestinnän alipääsihteeri Melissa Fleming paljastaa, että YK on tehnyt yhteistyötä useiden suurten teknologiayritysten kanssa torjuakseen Covid-19:ää ja ilmastonmuutosta koskevaa disinformaatiota, koska ”me omistamme tieteen ja uskomme, että maailman pitäisi tietää se.”6 Näin ollen tieteellisinä pidetyistä julkaisuista nostetaan kärkeen vain YK:n ja WEF:n linjaa ja agendaa tukevat julkaisut. Ilmaston muutokseen kriittisesti suhtautuvat julkaisut shadowbännätään eli ne jätetään pimentoon. Niitä ei vain yksinkertaisesti näy hakutuloksista. Flemingin mukaan YK:n toiminta on nyt tehokkaampaa ja ennakoivampaa, koska: ”Meillä oli toinen luotettava messenger-projekti, nimeltään ”Team Halo”, jossa koulutimme tutkijoita ja lääkäreitä ympäri maailmaa TikTokin käyttöön, ja nyt TikTok palvelee meitä.” Fleming lisäsi myös, että YK on työskennellyt poliittisten ja yhteiskunnallisten vaikuttajien kanssa, jotta nämä levittäisivät YK:n ja WHO:n viestejä, koska monet sosiaalisen median käyttäjät pitävät tällaisia vaikuttajia luotettavampina kuin että tieto tulisi suoraan YK:sta. Flemingin mukaan strategiaa toimii hyvin, kun käytetään YK:n strategian mukaisesti viestinviejinä tunnettuja vaikuttajia, ”jotka ovat todella innokkaita, joilla on valtavasti seuraajia, mutta jotka todella haluavat auttaa välittämään viestejä, jotka palvelisivat heidän yhteisöjään, ja he ovat paljon luotettavampia kuin YK, joka kertoisi heille jotain New Yorkin päämajasta.”7

Nyt siis tiedät, miksi ilmastonmuutokseen kriittisesti suhtautuvien kirjoituksia ei enää löydy netistä kovin helposti hakukoneilla ja internetalustoilla. Internetistä ei luultavasti löydy ilmastoasiantuntija Jyrki Kauppisen kirjoituksia. YLE:n uutinen (27.8.2019) otsikolla ”Ilmastonmuutos ei ole ihmisen syy, väitti fyysikko Jyrki Kauppinen ja singahti maailmanmaineeseen – ´Minä en ole skeptikko, minä tiedän´”, kertoo, että tutkijoiden parissa on olemassa henkilöitä, jotka väittävät, että ilmastonmuutos on jollain tapaa huijaus. Ihmisten teot eivät Kauppisen mukaan millään muotoa ole syy ilmastonmuutokseen. Ihmisten teoilla ei myöskään voida hänen mukaansa siihen edes vaikuttaa. Vihreä vallankumous on tästä näkökulmasta maailman valtaeliitin huijausoperaatio, jolla kansallisvaltioiden talous kyykytetään.

YLE.n uutisen mukaan Turun yliopiston fysiikan emeritusprofessori Jyrki Kauppinen latasi nettiin tekstin. Se oli kuusisivuinen tutkimustulos, jonka Kauppinen oli eläkepäivinään laskenut kollegansa Pekka Malmin kanssa. Raportin otsikon mukaan “Ei todisteita ihmisen aiheuttamasta merkittävästä ilmastonmuutoksesta”. Mitä tästä voidaan päätellä? Ihan yliopistotasolla toimivat emeritusprofessorit kyseenalaistavat ilmastonmuutosta. Mistä tässä on oikein kysymys? Saako ilmastonmuutostakaan kyseenalaistaa? Saako kohta enää mitään kyseenalaistaa? Sellaista oli elämä entisessä Neuvostoliitossa, kun sananvapautta ei ollut. Neuvostoliitosta loikattiin länteen vapauden perässä. Nyt vainotut ilmiantajat loikkaavat itään – kuten teki Edward Snowden. Maailma on kääntynyt ylösalaisin.

Minua kiinnostaa henkilökohtaisesti median ja lehdistön vapaus, koska olen koulutukseltani toimittaja. Olen myös perehtynyt venäjän kielen ja kulttuurin yliopistotason opinnoissa entiseen Neuvostoliittoon. Miksi kaikki se, mitä nyt ympärilläni tapahtuu, alkaa kuulostaa vahvasti entiseltä Neuvostoliitolta? Eikö tätä kukaan edes huomaa? George Orwell kirjoitti suorastaan profeetallisen kirjan Vuonna 1984. Hän ennusti, että ihmiset ovat jatkuvan kontrollin alla valvontayhteiskunnassa. Iso Veli kyllä valvoo jo nyt, mutta pelkään pahoin, että kansa nukkuu. Valtamedian kautta herättäminen ei onnistu sensuurin takia.

Suomalaissyntyinen Anneli Virtanen asui pitkään Ruotsissa ja päätyi Norjaan hänen miehensä perustaman vaihtoehtomedia Alternativ Median8 toimintaan mukaan. Virtanen tuo melko järkyttäviltäkin kuulostavia tietoja esille valtamedioiden korruptiosta Mikko Kempen podcastissa ”Sisällissota, Norjan Tilanne, Journalismi”.9 Anneli Virtasen mukaan Ruotsissa on jo käytännössä meneillään sisällissota, jossa ulkomaalaisjengit hallitsevat joitakin kaupunginosia tai jopa jo kaupunkeja. Niihin ei niin sanotusti ole enää ”valkoihoisilla” mitään asiaa. Virtanen sanoo Kempen podcastissa, että valtamediat vaikenevat, eivät kerro totuutta, eivät tutki asioita eikä hallitus enää voi asioille mitään. Ulkomaalaisjengien rikoksista ei Virtasen mukaan ilmeisesti saa edes kirjoittaa. Virtanen väittää, että mediatalot saavat rahaa siitä, että ne uutisoivat ylhäältä korkealta taholta annetun agendan mukaista uutisointia. Kaikki agendaa horjuttava tai kyseenalaistava tieto sensuroidaan. Ketä mediatalot sitten palvelevat? Kansaa vai valtaeliittiä? Päättele itse.

Salaliittoteoreetikkoja syytetään väärän tiedon levittämisestä ja harhaluuloisuudesta. Toisinaan heitä syytetään myös vieraan vallan edustajana toimimisesta. Ennen kaikkea Suomen kansalaisten etua ja hyvinvointia ajavat henkilöt, jotka kritisoivat sitä, että päätäntävalta on annettu globaaleille markkinavoimille – saavat vääjäämättä ainakin yhden yhteisen leiman – hehän ovat kansallismielisiä ÄÄRIOIKEISTOLAISIA. Tai sitten nämä valtavirrasta poikkeavat henkilöt voidaan teilata toteamalla heidät Putinin trolleiksi. Aina löytyy joku sopiva leimakirves. Toistaiseksi käytössä ovat vain kuvaannolliset leimakirveet, mutta kuinka kauan menee siihen, että nykypäivän valtiodiktaattorit alkavat heiluttaa Rooman vallan aikaisia vaskikimppukirveitä? Leimakirvestä heilutetaan valtamedioissa jatkuvasti, mutta toisinajattelijat ovat kummallisen sitkeää väkeä.

YK:n edustaja Melissa Fleming julisti, että YK omistaa tieteen. Koronapandemiatyöryhmän johtaja Antony Fauci edusti pandemian aikana YK:n omistamaa tiedettä. Onko sattumaa, että Fauci on myös jesuiitta? Tämä ei ole mikään salaliittoteoria, koska Fauci mainostaa ihan itse omaa jesuiittataustaansa AMDG Podcstin haastattelussa 24. kesäkuuta 2020, jossa tri Anthony Fauci sanoi, että ”tapa, jolla hänen jesuiittakoulutuksensa korosti älyllistä kurinalaisuutta ja muiden palvelemisen tärkeyttä, auttoi häntä valmistautumaan kansanterveysalan työhön”.”10

Yhtälö alkaa täsmentyä, koska myös syyskuun 11. päivän iskut vuonna 2001 näyttelivät merkittävää roolia tässä jesuiittojen kirjoittamassa teatterinäytöksessä, mutta se oli silloin vain yksi näytös. Jesuiittakoulutuksen saanut Bushin varapresidentti Dick Cheney oli heti vuonna 2001 valmiudessa junailemaan ryöstöretken Irakiin, joka naamioitiin ja markkinoitiin terrorismin vastaisena sotana. Jesuiitat luottavat siihen, että he kykenevät hallitsemaan tutkimusta, tiedettä ja tiedonvälitystä. Jos silloin tällöin joku sinnikäs yrittää tätä salaisuuksien verhoa raottaa ja onnistuu siinä, hänet vaiennetaan lopullisesti.

1 H. Grattan Guinness (1887, 72) Romanism And The Reformation: From The Standpoint Of Prophecy. Teoksen on suomentanut nimimerkki Pikkulammas ja sen voi lukea:

2 https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4rttyliny%C3%B6n_veril%C3%B6yly

3 H. Grattan Guinnes (1887, 31-32) Roominismi ja Reformaatio. Kirjan voi lukea suomennettuna alla olevasta linkistä. Kirjan on kääntänyt nimimerkki Pikkulammas.

4 Mikko Ahosen tekstin voi lukea hänen omasta blogistaan: https://beyondradiation.blogs.com/mblog/2022/01/maailman-rikkaimmat-kauppiaat-jo-vauvoja-muokkaamassa.html

5 https://www.sitra.fi/hankkeet/edmo-nordis-ja-digitaalinen-informaatiolukutaito/

6 Brittany Bernstein (4.10.2022) ”U.N. Communications Official Touts Google Search Partnership: ‘We Own the Science’. National Review. https://www.nationalreview.com/news/u-n-communications-official-touts-google-search-partnership-we-own-the-science/

7 ibid.

8 https://alternativ-media.com/

9Anneli Virtasen haastattelu löytyy Mikko Kempen Podcastista: https://www.youtube.com/watch?v=JH7EESdi8RM

10 Dr. Anthony Fauci on the AMDG Jesuit Podcast: How his Jesuit education helped prepare him for the pandemic.

Mari Kalanne