VAPAUDEN LIITON ROOLI MIELETTÖMÄSSÄ MAAILMASSA

Terve nainen kuolee sydänkohtaukseen kaksi päivää koronapiikin jälkeen. Hänen miehensä uskoo silti piikkien siunaukseen ja ottaa niitä lisää. Natsien valtakunnan luhistuessa, propagandaministeri Goebbels juottaa tappavaa myrkkyjuomaa lapsilleen, koska elämä ilman natsismia ei ole elämisen arvoinen. Stalinille uskollinen kommunisti tuomitaan kuolemaan tekaistuilla syytteillä. Hän hyväksyy tuomion, koska jos Puolue kerran katsoo, että hän palvelle sitä parhaiten kuolemalla, hän on siihen valmis.

Belgialainen psykologian professori Mattias Desmet selittää syitä tällaiseen käyttäytymiseen ilmiöllä ”mass formation”, joukkomuodostus. Hän katsoo sen olevan laajojen joukkojen kokeman hypnoosin. Hypnoosihan perustuu siihen, että sen kohteen koko huomio keskittyy yhteen asiaan, yhteen pisteeseen, jättäen kaiken muun huomiotta.

Joukkomuodostuksen syntyminen edellyttää, että ihmisillä on henkinen pipi – yksinäisyyttä, toivottomuutta, tunnetta työn ja elämän tarkoituksettomuudesta. Tämä johtaa ”vapaasti leijuvaan ahdistukseen”; pahaan oloon, jonka syitä ei pysty tunnistamaan ja jolle siksi ei mahda mitään. Olotila on sietämätön.

Kun jokin ajan henkeä vainuava auktoriteetin planttu selittää pahan olon johtuvan hänen osoittamastaan ulkoisesta syystä, hän saa laajaa kannatusta. Syy pahaan oloon löytyi ja sitä vastaan voi taistella. Henkinen pipi helpottuu, elämälle löytyi uusi sisältö ja tarkoitus ja samanmielisistä löytyy sielunkumppanuutta. Helpotus on niin valtava, että kaikki muu paitsi uusi kertomus pyyhkiytyy mielestä. Kertomuksesta kasvaa totalitaarinen ideologia. Pahan olon syyksi kelpaa rokottamaton, juutalainen, venäläinen, kapitalisti – mikä tahansa ajan hengessä oleva tai siihen median toimesta ympätty vihan kohde.

Joukkomuodostuksen pauloissa olevat ovat taipuvaisia julmuuteen heitä kohtaan, jotka eivät kannata kertomusta; pitävät vieläpä julmuutta eettisenä velvollisuutenaan. Alkuvaiheessa he leimaavat vastustajia, sitten he ovat valmiit tuhoamaan heidät.

Desmetin mukaan on äärimmäisen tärkeää tuntea joukkomuodostuksen psykologiset mekanismit, jotta ymmärtää uuvuttaa kertomukseen uskovia massoja kriittisillä ulostuloilla ennen kuin ne ovat valmiit tuhoamaan vastustajiaan. Stalinin vainot alkoivat kohta sen jälkeen, kun protestoijat olivat menneet maan alle, samoin Hitlerin keskitysleirit ja teloitukset.

Vapauden liiton toiminta herätyskellona on äärimmäisen tärkeä, vaikka vaikuttava asema valtakunnan politiikassa vielä tuntuu kaukaiselta haaveelta.

Totalitaarista aatetta ja järjestelmää myötäillään toki myös olematta joukkomuodostuksen pauloissa. Venäläinen kirjailija Vasilij Grossman kuvasi suurteoksessaan Elämä ja Kohtalo, Жизнь и Судьба, ihmisiä Hitlerin ja Stalinin sorron ja sodan pyörteissä. Pahuuden ollessa pääsemässä valtaan, useimmat ihmiset eivät ainoastaan alistu siihen, vaan kannattavat sitä innokkaasti. – Ei ainoastaan siinä toivossa, että Paha Silmä välttäisi, vaan ennen kaikkea, jotta he saisivat siitä itselleen etuja kuten juutalaisten tai kulakkien asuntoja ja tavaroita.

Oikeudenmukaisuus, vastuuntunto, huolenpito ja lähimmäisenrakkaus ovat kaikesta maailman rumuudesta huolimatta kovakoodattuja ihmisen mieliin. Puolue, joka edustaa niitä löytää kannattajansa.

Magnus Hagelstam