Vapauden liitto.

24.11.2022 pidetyssä syyskokouksessa Lahden Vapauden liiton puheenjohtajaksi valittiin Niko A. Kauko, varapuheenjohtajaksi Petra Frondelius, sihteeriksi Hannu Martti ja muiksi hallituksen jäseniksi Veli-Matti Kälviäinen sekä Piia Koski. Hallituksen varajäseniksi valittiin Antti Partala ja Ari-Pekka Vuorentola.

Lahden Vapauden liitto hyväksyi myös seuraavan kannanoton:

Vapauden liitto haastaa vanhat puolueet

Vapauden liitto tulee haastamaan ns. vanhat puolueet eduskuntavaaleissa. Tapa millä me tämän teemme, on se mitä vanhat puolueet eniten pelkäävät, eli aiomme haastaa ne asiakysymyksissä.

Se, että vanhat puolueet pelkäävät meitä, tulee parhaiten ilmi siinä miten Vapauden liittoa yritetään vanhojen puolueiden ja niiden hallitseman valtamedian toimesta leimata eri tavoin epäuskottavaksi. Vapauden liitosta joko pyritään vaikenemaan kokonaan taikka meistä uutisoidaan hyvin negatiivisessa valossa kutsumalla meitä tilaisuuden tullen esim. öyhöttäjiksi, putinisteiksi, salaliittohörhöiksi ja äärioikeistolaisiksi, eli vain mielikuvitus on tässä nimittelyssä rajana.

Tämä leimaaminen johtuu tosiasiassa siitä, että meidän kohtaamistamme halutaan vältellä asiakysymyksissä, koska niissä olemme niin vahvoilla, että vanhat puolueet eivät halua meitä niissä merkeissä kohdata. Siksi Vapauden liitolta yritetään leimakirveitä heittelemällä viedä uskottavuus kansan silmissä jo etukäteen, jotta valtapuolueet säilyttäisivät asemansa ilman, että ne joutuisivat pois mukavuusalueeltaan. Jos siis jostakin, niin tämä leimaaminen ja välttely kertovat juuri valtapuolueiden omasta epävarmuudesta ja niiden heikkoudesta kohdata haasteita oman suojatun kuplansa ulkopuolelta.

Eri puolilla Suomea on ollut myös jo muutamia tapauksia, joissa Vapauden liiton kokoontumisoikeutta on yritetty rajoittaa valheellisin väittein ja täysin perusteetta, eli perustuslain vastaisella syrjinnällä. Nämä tapaukset on onneksi saatu ratkaistua nopeasti eduksemme, kun vastapuolen argumentit ja toimet on osoitettu syrjiviksi ja siten laittomiksi.

Näiden syrjintäyritysten perusteella onkin odotettavissa, että eduskuntavaalien alla meitä pyritään mahdollisuuksien mukaan sulkemaan vaaliväittelyiden ulkopuolelle erilaisia tekosyitä keksien. Tällainen syrjivä toiminta on ollut jo pitkään arkipäivää EU-Suomen poliittisessa järjestelmässä, jossa myös valtamedia on kiinteästi valjastettu palvelemaan vanhojen puolueiden etuja sen sijasta, että se toimisi vallan vahtikoirana ja puolueettomana poliittisen debatin edistäjänä.

Tästä huolimatta me tulemme haastamaan valtapuolueet omat vahvuutemme ja valtapuolueiden heikkoudet tunnistaen. Odotammekin kovasti eduskuntavaalitaiston aikaisia kohtaamisia vanhojen puolueiden kanssa.