Vapauden liiton puoluehallitus on nimennyt DI, FM Niina Tammen ehdokkaaksi vuoden 2023 eduskuntavaaleihin Varsinais-Suomen vaalipiiriin. Tervetuloa mukaan Vapauden liiton toimintaan ja kansanedustajaehdokkaaksi!

Olen Niina Tammi, 59-vuotias kolmannen polven turkulainen ja paluumuuttaja. Olen asunut yli puolet elämästäni itärajan molemmin puolin, Lappeenrannassa, Kaakonkulmalla ja myös Pietarissa. Valmistuin diplomi-insinööriksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta ja aloitin työelämän Venäjän-kaupan parissa.

Samalla alkoi myös poliittinen toimintani. Vihreä Liitto oli ensimmäinen poliittinen kotini, ja toimin puolueessa aktiivisesti noin 15 vuotta, mm. Lappeenrannan seudun vihreät ry:n puheenjohtajana, vihreänä kaupunginvaltuutettuna ja jonkin aikaa myös Vihreät rp:n hallituksen jäsenenä. Erosin vihreistä vuonna 2003.

Pitkän poliittisen hiljaiselon jälkeen liityin Perussuomalaisiin vuonna 2016, mutta erosin 2021 kahdesta tärkeästä syystä: Koronaan liittyvien toimien ja NATO-jäsenyyden kannattamisen takia. Nämä ovat myös tärkeimmät syyt, miksi haluan toimia aktiivisesti Vapauden liitossa.

Tämän hetken kriittisin poliittinen aihe on Suomen sotilaallinen sitoutuminen ja Venäjä-suhteet. Mielestäni Suomen on viipymättä lopetettava asetoimitukset Ukrainaan, vedettävä pois NATO-hakemus ja omaksuttava uudelleen se ainoa oikea linja: Rauhan välittämisen linja.

Koronapandemiaan liittyvät toimet ovat osa suurempaa globaalia kehityskulkua, joka on johtamassa totalitääriseen kontrolliyhteiskuntaan. Suomen on välttämätöntä hypätä pois tästä kehityksestä, ja ensimmäinen ehto sille on EU-ero.

Muutin tosiaan takaisin Turkuun vuonna 2017, kun aloitin opiskelun Åbo Akademissa. Valmistuin vuonna 2020 filosofian maisteriksi ruotsi pääaineena ja venäjä sivuaineena. Työskentelen nykyään kielenkääntäjänä.

Niina Tammi

Some: