Tarja Cronbergin lyttääminen on harvinaisen heikolla pohjalla olevaa hyvesignalointia ja moraaliposeerausta, joka paljastaa tarkkaavaiselle Suomen yhteiskuntaa hallitsevat moraaliset kaksoisstandardit.

Cronbergia kivittävien kannattaa muistaa, että suomalaiset poliitikot eivät lopettaneet USA:ssa tai Isossa-Britanniassa vierailuja taikka suhteita näihin maihin, kun ne hyökkäsivät laittomasti ja brutaalisti sekä valheellisin perustein v. 2003 Irakiin aiheuttaen maassa edelleen jatkuvan katastrofin, satojen tuhansien kuoleman ja valtavan pakolaisaallon.

Suhteiden katkaisemisen sijasta Suomi vietiin sotilasliittoon näiden maiden kanssa välittämättä niiden hyökkäyssodasta sen enempää; ei siis loputtomia talouspakotteita, ei urheiluboikotteja, ei omaisuuden takavarikointeja, ei lentojen lopettamista jne. Kuin pisteeksi iin päälle entinen pääministeri Marin siirtyi vastikään jopa töihin Irakiin kohdistuneen laittoman hyökkäyssodan pääarkkitehdin Tony Blairin instituuttiin ilman, että asiasta on nostettu sen suurempaa haloota. Cronbergin paheksutut “Putin-rikokset” ovat tähän verrattuna mitättömiä ja paljastavat kaiken moraalisen paatoksen takaa sen yksisilmäisyyden, jolla EU-Suomi asioihin suhtautuu.

Nykytilanne kertoo siitä miten Suomi on nielaissut USA:n hegemoniapyrkimyksiin perustuvan “sääntöperäisen maailman” kaksoisstandardit koukkuineen päivineen ja kuvittelee nyt EU/Nato-jäsenyyksien myötä olevansa ekseptionalistinen maa USA:n tavoin. Suomi on valitettavasti nyt politiikassaan läntisen maailman oman kuplan sisällä ja politiikkaamme ohjaa harha “omasta erityisyydestämme”, johon muu maailma on syvästi kyllästynyt ja jota se pyrkii aktiivisesti sen takia puhkaisemaan.

On muutenkin selvää, että Suomen Venäjä-suhteita pitäisi aktiivisesti ylläpitää kaikissa tilanteissa niin kuin suhteita muihinkin suurvaltoihin. Taloudellisten ja poliittisten suhteiden katkaiseminen naapurin jättiläisvaltioon on typerää ja lyhytnäköistä ja niin olisi ollut sekin, jos olisimme tehneet vastaavasti USA:n tai Iso-Britannian suhteen niiden käynnistämien sotien takia.

On ikävä ja vahingollinen tosiasia ja tapahtuneen keskeinen taustasyy, että Suomella ei ole enää omaa itsenäistä ulkopolitiikkaa, koska meidät on sidottu Brysselin “yhteiseen ulkopolitiikkaan”. Tätä kautta meidät on sidottu ulkosuhteissamme vahingollisiin kaksoisstandardeihin ja olemme kyvyttömiä rakentamaan suhteitamme muuhun maailmaan omien etujemme pohjalta.

Tarvitsemme itsenäisen ja puolueettoman Suomen, joka pystyy tarkastelemaan maailmaa objektiivisesti ilman ideologisia rasitteita ja ajamaan omaa etuaan kansainvälisessä politiikassa. Ja sekä meidän etumme, että myös maailman etu on se, että politiikkamme perustuu samoihin standardeihin kaikkia maailman valtioita kohtaan, emmekä julista ”sääntöjä muille, mutta ei meille” politiikkaa, josta niin suuri osa maailmasta on jo saanut tarpeekseen.

Niko A. Kauko Vapauden liitto 2.vpj, eurovaaliehdokas