Ajattelet kenties, että Vapauden liitto ei edusta sinun arvomaailmaasi vaan marginaaliryhmän ääriajattelua. Saatat elää siinä uskossa, että koronakriittisten muodostama puolue on kerännyt yhteen Suomen itsekkäimmät oman edun tavoittelijat, koska sellainen mielikuva rokottamattomista sekä yhden ainoan totuuden kyseenalaistajista on haluttu luoda.

Hyvin suurella todennäköisyydellä Vapauden liitto toimii saman eettisen arvopohjan ohjaamana kuin sinäkin, mutta ilmentää sitä elämän realiteetit huomioiden.

Kyetäkseen haastamaan valtapuolueita Vapauden liitto, Suomen Kansa Ensin ja Kristallipuolue ovat päättäneet tehdä yhteistyötä yli rajojen, minkä voisi nähdä myös edellytyksenä sovinnollisuuteen, mutta moni toteaa heti kättelyssä ”arvoristiriidan” olevan liian suuri. Etenkin kansallismielisyys on sellainen kirosana nykyään, että on helppo sivuuttaa vaaliliiton kolmannen osapuolen toimivan rakkaudesta käsin; korostaen, että olemme kaikki yhtä.

Vapauden liitto kannattaa yhdenvertaisuutta, puolustaa sekä kehollista että valtiollista itsemääräämisoikeutta ja haluaa suojella ympäristöä ilman mittakaavansa kadottanutta ihmistä syyllistävää ilmastohysteriaa. Ei sittenkään niin kovin radikaalia, vai mitä?

Myönnettäköön, että puolueen tiukka linja massasiirtolaisuuden suhteen poikkeaa konsensuksesta, mutta todellista oppositiota on löydyttävä myös arvokysymyksissä, jotta nykyisiin tehottomiin toimintamalleihin saadaan pieniäkään muutoksia. Myös humanitaaristen kriisien suhteen on kyettävä toimimaan järjen eikä tunteen ohjaamana, sillä niitä riittää omastakin takaa.

Vapauden liiton visio Suomesta puolueettomana rauhanrakentajana tuntuisi sitä paitsi kaikkia paremmin palvelevalta tavalta tarjota apua tarvitseville kuin syviin taskuihin päätyvä miljardien kehitysapu.

Joka tapauksessa pelko poliittisen painopisteen äkillisestä mullistumisesta on suhteellisen irrationaalinen, sillä eduskuntatalo alkaa muistuttaa Pisan tornin peilikuvaa – niin vasemmalle on koko edustajisto hiljalleen kallistunut, että tätä menoa demokratian perustukset ovat vaarassa pettää lopullisesti.

Kukapa meistä ei toivoisi turvallista elämää jokaiselle, mutta kuinka moni on todellisuudessa valmis ottamaan naapurinkin huolet kannettavakseen ja laskut maksettavakseen?

Vapauden liitto uskaltaa tunnustaa tosiasiat ja tekee politiikkaa niiden pohjalta eikä suostu osallistumaan tuloksettomaan moraaliposeeraukseen. Suomi ansaitsee päättäjiä, joilla on selkärankaa seistä vaikeiden valintojen takana silloinkin, kun vaarana on kansansuosion hiipuminen.

Miksi siis et antaisi mahdollisuutta Vapauden liitolle sen sijaan, että varmistat politiikan noudattavan taas samaa kaavaa – etenkin nyt, kun Suomi on ajettu ennennäkemättömään kriisiin?

Voihan olla, että Vapauden liiton selkäranka ei ole sen kestävämpi kuin muillakaan, mutta sitä emme koskaan pääse testaamaan, jos jälleen päädyt äänestämään

Vihreitä, joille miljardit maskit eivät ole arvoristiriita,

SDP:tä, joka jatkuvasti hieroo sitä itseään työväen naamaan,

tyhjää äänestävää Kokoomusta, joka vierestä katsoo yritysten kaatumista,

Keskustaa, jolle omavaraisuuden ja suomalaisen maatalouden tuhoaminen ei näyttäydy ongelmana

tai Perussuomalaisia, jotka voisivat vaihtaa nimensä Peruspoliitikoiksi.

Vasemmistoliittoa kenenkään ei sattuneesta syystä enää tarvitse äänestää.

Siinä tapauksessa vieläkään mikään ei muutu, vaan aurinko laskee Arkadianmäen taa ja teletapit menevät nukkumaan. Aamulla mietitään, kenen pallo tällä kertaa on hukassa ja lopuksi huudetaan ”UUDESTAAN!”

JOS kaipaat muutosta poliittiselle näyttämölle, se vaatii myös sinulta uskallusta toimia toisin ja äänestää vaihtoehtoa valtapuolueille.

Sanni Berg
Vapauden liiton jäsen