EU:n kannattajien mielestä Suomen lähihistoria menee jotenkin tähän malliin; itsenäinen Suomi, sen oma valuutta markka, puolueettomuuspolitiikka ja kansallinen kapitalismi olivat kerrassaan huono ja hävettävä järjestelmä, mutta jostain syystä suomalaiset olivat sen aikana niin fiksuja, että onnistuivat silti menestymään läpikotaisin huonosta järjestelmästä huolimatta ja vaurastumaan siinä. Kuten monet muistavat, niin kansallisen järjestelmän aikana palvelut tuotiin jokaiseen kylään, ne toimivat hyvin eikä silloin eletty velaksi kuin viimeistä päivää.

EU:n kannattajien mielestä tästä omasta ja Suomelle erinomaisia tuloksia tuoneesta “kelvottomasta” systeemistä piti luopua ja siirtyä EU:n ylikansalliseen järjestelmään ja sen vieraaseen valuuttaan euroon. Tässä ylikansallisessa järjestelmässä Suomi velkaantuu, maaseutu kuolee, palvelut häviävät, tiet rappeutuvat, yhteiskunta kriisiytyy monialaisesti ja meillä maksatetaan jopa muiden maiden velkoja.

Huonoista tuloksista huolimatta EU:n kannattajat uskovat ja väittävät silti sitkeästi, että EU:n ylikansallinen poliittis-taloudellinen järjestelmä ja euro ovat suomalaisille täydellinen mekanismi, mutta suomalaiset eivät vain yksinkertaisesti menesty ja vaurastu siinä, koska ovat niin tyhmiä ja patalaiskoja.

Fiksummalle ihmiselle, jonka mieli ei ole ideologian ja propagandan sumentama, voisi tulla mieleen, että suomalaiset vietiin heille suunnitellusta ja hyvästä kansallisesta järjestelmästä vieraaseen järjestelmään, jota ei ole suunniteltu meitä varten, ja joka siksi tuottaa kansakunnallemme äärimmäisen huonoja tuloksia.

Niko A. Kauko Vapauden liitto 2.vpj, eurovaaliehdokas