Vapauden liiton puoluehallitus on nimennyt kansalaisaktivisti Tarja Pitkäsen sitoutumattomaksi ehdokkaaksi Satakunnan vaalipiiriin vuoden 2023 eduskuntavaaleihin. Tervetuloa mukaan Vapauden liiton toimintaan ja kansanedustajaehdokkaaksi!

HUOMIO! Tarja Pitkänen on siirtynyt 18.1.2023 ehdokkaaksi Varsinais-Suomen vaalipiiriin!

Olen Tarja Pitkänen – äiti, puoliso ja mummu.

Olen aloittanut matkani kohti Suomen eduskuntaa.

Olen sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja ammatiltani. Nuoruusvuoteni kuluivat perheenäitinä maatilallani, suuren osan hoitotyöstäni tein Norjassa sekä Suomessakin ja Ruotsissa.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun hakeuduin kansanedustajaehdokkaaksi Satakunnasta. Ensikerralla 2019 minua yllättäen pyydettiin. Mutta tänään olen hyvin otettu tästä Vapauden liiton myönteisestä päätöksestä: Annettu luottamuksen ilmaus on vakava paikka minulle enkä ollenkaan epäröi auttaa niitä ihmisiä, jotka ovat aikeissa valtakunnallisen vaaliliittoon (VaL/SKE/Kristallipuolue) Vapauden liiton ehdokkaiksi Satakunnassa. Kannattaa päättää pian. Nyt on aika, nyt on hetki.

Itse vaalityössä ei ole mitään syytä synkistelyyn – ilo on kokonaan minun puolellani – olenhan hyvä joukkuepelaaja. Kokemusta yhteisten asioiden hoidosta minulla on kunnanvaltuutettuna Kokemäellä, 2022 alkaen olen ahertanut tuskaisestikin varavaltuutettuna aluevaltuuston kokouksissa ilman puheoikeutta ja valtuustoseminaareissa puheoikeudella.

Kuulun moniin naisjärjestöihin Kokemäellä. Vapaaehtoiset naiset osallistuivat 2015 vuodesta eteenpäin talkootöihin kun maahantulleita vyöryi Suomeen; Kokemäelläkin kolmelle eri alueelle. Kaikki tekemiseni perustuu tarpeeseen mitä kuuluu tehdä ja mihin on osallistuttava.

Takaisin ajankohtaiseen asiaan – Vapauden liitolla on pitkäaikainen työ itsenäisen Suomen, kansalaisten perusoikeuksien ja itse valtion olemassaolon palauttamisessa. Tuttavanikin on huomannut, että poliittisilla puolueilla ei näytä olevan enää eroa toistensa kanssa.

Se on totta tänään eduskunnassa, oppositio on heikko, vaalit ovat aivan liian lähellä ja on ”alettava puhumaan varoen”, että olisi sopiva hallituskumppani ensivuoden 2023 eduskuntavaalituloksen jälkeen. Mutta nyt on Vapauden liitto – se on todella erottuva kaikista vanhoista puolueista.

Viime eduskuntavaalien 2019 aikaan Suomi oli kutakuinkin entisensä, oikeusvaltio ainakin arvokansalaisille. Mutta Suomi ei ole ollut sitä enää heille, joilla on alentunut toiminta- ja työkyky eikä esimerkiksi kehitysvammaisille. Heidät ja kaikki puolustuskyvyttämät on nostettava katveesta näkyväksi soteuudistuksessa ja Suomen nimellisessäkin oikeusvaltiossa!

Tavallisesti hoitohenkilökunnilla riittää ystäviä vaaleja ennen, tällä kertaa ei. Heistä on tullut alistettu joukko poliittisten ja virallisten terveydenvartijoiden takia. Tästä syystä hoitajat pakenevat alalta taikka kokonaan Suomesta.

Ensimmäinen teko on välittömästi palauttaa koko sotealan ihmis- ja työoikeudet sekä heidän terveystietojensa salassapito. Sote-alan ihmisillä tai viruksen takia kuritetuilla on täysi oikeus päästä takaisin yhteiskunnan tasa-arvoiseen jäsenyyteen.

Kansanedustajaehdokkaana tulen ajamaan niitä asioita, jotka ovat Satakunnan parhaaksi – jo vaalikiertueen aikana. Satakunnan on tultava enemmän elinvoimaiseksi ja houkuttelevaksi yrittäjille, maa- ja metsätalouselinkeinon harjoittajille, teollisuudelle sekä turvallisuutemme pelastajille kuten poliiseille ja palo -sekä pelastusalalla – sekä kaikille meille satakuntalaisille. Olen ollut osoittamassa mieltäni eduskuntatalon edessä jo vuonna 2018 kiivastuneiden hoitajien kanssa. Vain yksi kansanedustaja poikkesi juttelemaan.

Pystyn sanomaan vain, että Vapauden liiton puolueohjelma alusta loppuun saakka vastaa minun tahtoani ja arvojani tehdä oikein ihmisiä ja isänmaatani Suomea kohtaan. Olen Suomen sodissa taistelleen isäni tytär ja kasvattiperheen isäni – niinikään sodassa taistelleen perillinen. Se perintö vapaasta Suomesta velvoittaa. Kaikkien sodissa kuolleiden ja kärsineiden kohtalon ei pidä olla yhdentekevää – Suomi kuuluu suomalaisille.

Mitkä ovat minun vahvuuteni? Menestyksestäni huolimatta olen pysynyt tavallisena ihmisenä, en hienostele puheissani enkä blogikirjoituksissani. Minusta löytyy tulinen puoleni – olen armoton lyömään sanansäilällä kun pääsen sisäkehälle, lyöntietäisyydelle.

Terve tulevaisuus lapsillemme, loppu ihmisoikeuksien romutukselle!

Tarja Pitkänen

Yhteydet: