Tarja Pitkänen, Vapauden liitto.

Olen äiti, puoliso ja mummu. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja, terveydenhoitaja ja vyöhyketerapeutti. Teen harvakseltaan töitä Norjassa, aiemmin olen työskennellyt Ruotsissa ja Suomessakin. Olen ollut joitakin vuosia kirjoittaja ja kansalaisaktivisti.

Minulla on useita tärkeitä syitä olla eduskuntavaaliehdokkaana Vapauden liitossa

Suomen omasta oikeudenmukaisesta politiikasta, valtiollisesta olemassaolosta ja sen itsenäisyydestä alkaa olla jäljellä vain jäänteet.

Koronavuosina tehdyt rahansiirrot ovat olleet hälyyttäviä niiden ihmisten mielestä, jotka ymmärtävät valtiollista taloudenhoitoa ja Suomen etuja. Rahansiirtomenettely 2021 oli merkittävä toimivallan siirto Euroopan unionille. Heidän huippukokouksessaan, jossa pääministeri Sanna Marin oli neuvottelijana tehtiin kokonaisbudjetti 1824,3 mrd (2021-2027), josta elpymisvälinettä on 750 mrd. Suomella on valtava maksutaakka jäsenmaille annetuista lainoista yhdessä aikaisempien massiivisten EU- ja eurovastuiden kanssa. Nämä tulevat kasvamaan kriisirahaston myötä 13 mrd euroa. Ruotsi, Tanska, Itävalta ja Hollanti vaativat ja saivat 4 miljardin euron jäsenmaksuhyvitykset, Suomi ei vaatinut mitään sillä Marin ei halunnut blokkiutua. (IL 2020: toim. Mika Koskinen) Koskinen kirjoittaa: Perustuslakivaliokunnan kannan mukaan ”Suomi ei voi olla mukana nyt syntyneessä kriisirahastossa sillä se on laiton.” Hallitus yhdessä muun kärkikaartin kanssa pyyhki pöytää tällä lausunnolla.

Vapauden liitto haluaa irrottaa Suomen EU:n uusliberalismiin perustuvasta ylikansallisesta talousjärjestelmästä ja sen myötä ulkomaisen suurpääoman ja kansainvälisten suuryhtiöiden vallasta.”

Suomi on palautettava itsenäiseksi ja puolueettomaksi valtioksi. Sen lisäksi Suomen on oltava erossa Euroopan Unionin ja Naton kaikista haitallista valtapyrkimyksistä. Kansalaistemme turvallisuuden ja vakauden puolustaminen kuuluu sodan sekä rauhan aikana Suomen eduskunnalle, Suomen Puolustusvoimille ja Suomen Poliisille. Suomi on palautettava takaisin perustuslailliseen tilaan. Suomi kuuluu suomalaisille sillä esi-isämme ja sotiemme veteraanit kuten minunkin isäni ovat taistelleet tämän maan rajat omiksi rauhan rajoiksemme.

Väärinkäytökset on aina tutkittava ja korvattava. On syytä saada vastuulliset tililleSuomen hoitajien ja alaikäisten lasten covid-19 vainomenettelyjen takia. Puolueeni asialistalla on Perustuslakituomioistuin.

Hoitoalan työntekijät pudotettiin lainsuojattomiksi vaille oikeusturvaa rokotepakolla – heidät laitettiin ulos Suomen yhteiskunnan täysjäsenyydestä 1.2.2022 alkaen. Heillä ei ollut millään tasolla oikeusturvaa. Voi sanoa, että poliittisessa sekä virkakunnassa että sairaanhoitopiireissä toteutettiin hoitoalan työntekijöitä kohtaan halveksuntaa. Jokaisen ihmisen syntymää, elämää ja kuolemaa on kunnioitettava. Siksi kaikki epämääräiset voimat kuten WHO eivät saa säädellä elämää ja kansojen olemassaoloa, eivät ainakaan Suomen – sitä me vaadimme Vapaudenliitossa sillä seuraukset ovat olleet vuodesta 2021 alkaen tuhoisia rokotehaittojen takia aina vammautumisista kuolemantapauksiin saakka.

Mitä lähes kolmen vuoden aika paljastikaan kun naamiot putosivat Suomen hallituksen ja eduskunnan kasvoilta! Näkyville jäi armottomuus paitsi hoitajia myös puolustuskyvyttömiä vanhuksia ja kehitysvammaisia kohtaan. Yrittäjyydestä ja maatalouden perusvakaudesta ei piitattu. Nyt koko Suomi on tahallisesti ajettu hälyyttävään tilaan Venäjä-pakotteilla ja holtittomalla rahan syytämisellä sotaan. Seuraavalle hallitukselle periytyy suuri vastuu Suomen selviämisestä.

Suomi on ylpeillyt oikeusvaltioperiaatteilleaan ja sillä, että se on kääntynyt länteen. Euroopan Unioni ilmoittaa sivullaan arvoikseen oikeusvaltioperiaatteet sekä rauhan että vakauden edistämisen. Tuo kaikki on ollut vain sanahelinää vuosikymmenet. Suomella on nyt viimeinen hetki kääntyä alkuperäisille juurilleen. Jorma Jaakkola on kysynyt:” Miksi Suomessa ei tapahdu oikeus?” Suomen valtiosääntö vuodelta 1919 oli hänen mukaansa maailman modernein. Siinä oli ”kaksi pykälää” muiden yli. ”Esinnäkin Suomen hallitusmuodon kakkospykälä oli vuonna 1919 kirjattu vallan kolmijakoon eli toisistaan riippumattomat valtioelimet. Toiseksi Suomen perustuslain nerokkaat laatijat olivat kirjoittaneet jo vuonna 1906 keisarillisen senaatin valtiopäiväjärjestykseen vaikeutetun perustuslainsäätämisjärjestyksen.” (Jorma Jaakkola 2019: Youtube)

Tarina jolla on merkitystä

Asuin aikuisen nuoruusikäni puolisoni kanssa Harjavallan suurteollisuuskaupungissa. Sittemmin jouduin eristykseen keskelle peltoja maatilallemme Kokemäelle. Tilalla ei ollut karjanhoitoa. Minulle oli tärkeää , että lapseni saivat puhdasta kotiruokaa. Viiden lapsen äitinä seurasin sekä omien että naapurin lasten luovia leikkejä ja huvituksia. Hyvin pian huomasin maanviljelyksen ja metsänhoidon suunnitelmalliseksi ja todelliseksi ympäristönhoidoksi. Puolisoni teki sitä kolmivuorotyön ohella.

Tällaisella maanviljely- ja metsänhoidolla on suuri ero Vihreät puolueen toistelemaan hegemoniaan. Vihreät sanovat puolueensa sivulla olevansa luonnon ja ihmisten pelastajia; mielestäni he eivät ole. Ensinnäkin he ovat ripustautuneet yhden tieteen suunnan IPCC totuuteen vaikka toinen tieteenhaara todistaa, että ilmastonlämpenemistä ei tapahdu. Pelon ja toivottomuuden lietsominen lapsia ja nuoria kohtaan on vastuutonta. Pysytään tosiasioissa; tällä hetkellä eurooppalaisten kansojen tilaa viedään tahallisesti hetteikköön yltiöviheriäisyyden ja pakotteiden takia.

Takaisin muihin tärkeisiin tosiasioihin. Maaseudulla lehmistä tuli suosikkejani ja annan erityisen suuren arvon lehmien oikeuksille olla olemassa; lehmänmaitotuotteet olivat nuoruudessani ja ovat yhä tänäänkin arvokasta ja hygienisesti tuotettua terveysruokaa. Maito ja voi ovat pitäneet pintansa rypsi- ja muiden kyseenalaisten lisäaine-rasvasekotteiden hyökyaallossa.

Kevytrasvapärske vyöryi Suomeen sydäntautien syyllä USA:sta Ancel Keycin sormien kautta 1950-luvulla. Professori Pekka Puskakin on todistellut sen nimeen. Hämäys tapahtui professori ja tutkimusjohtaja Kari Salmisen mukaan silloin kun Pohjois-Karjala-projektin aikaan hypättiin Kaysin kevytrasvarattaille. Kari Salminen on taistellut 40 vuotta tyydyttyneiden rasvojen puolesta. Meta-analyysien mukaan tyydyttyneeet rasvat eivät aiheuta sydänkuolemia ja verisuonisairauksia. (Atalk 2010: Puhetta rasvasta)

Puskalle kävi sangen kiusallisiksi 2010 kun nuori verisuoni- ja kirurgian tohtori Teija Somppi todisteli A-talkissa, että verisuonista löytyy kalkkisakeutumaa, joka ei ole tyydyttyneiden rasvojen tulosta. Somppi kertoi tv-ohjelmassa silloin, että hyödyllistä kolesterolia tarvitaan kehossa koska ”ihmisen solukalvosta 50 % on tyydyttynyttä rasvaa, keuhkojen pinta-aktiivinen aine on 100 % tydyttynyttä rasvaa ja tarkoitan sitä, että ihmisen rasvakoostumus on noin 50 % rasvaa.” Aivoissa on 50 % rasvaa. (Atalk 2010: Puhetta rasvasta: toim. Markus Liimatainen )

Omega3:t eli kalaöljyt ja voi yhdessä ovat siis todellista superruokaa koko keholle.

Työmatkailu on avartanut. Myöhemmin elämässäni minun piti miettiä maanläheisen elon sekä myyjän että vyöhyketerapiayritykseni lisäksi muita ammatteja. Sille varalle, että elämä repäisisi maton jalkojeni alta. Valmistuin moneen koulutusammattiin terveydenhoidon alalle. Kierreltyäniympäri Suomea keikkatöissä, maalaispäivystyksissäkin sekä Helsingissä vaativissa sairaanhoitajan töissä sain hyvää perus- ja sairaanhoitotyön kokemusta. Se innosti minut pian Norjan kielen kursseille Ouluun. Lopulta asuin Norjassa; hyvä ystäväni oli hankkinut minulle työpaikan. Sen jälkeen minulla ei ole ollut puutetta Norjan töistä, eikä ole tänä päivänäkään. Hyvä onni on ollut aina matkakumppanini: Rauhallinen olemukseni sekä huumori että ennenkaikkea järjenkäyttö ovat parasta minussa.

Olen ollut lähes 20 kertaa Norjassa töissä, jopa mielisairaalassa vaikken ole erikoistunut psykiatriaan. Olen elänyt fantastisia hetkiä norjalaisten ja maassa asuvien muukalaisten keskellä. Itsensäsyyspäivä 17.5 on suuri päivä Norjassa; silloin jokainen maahantullut tuntee olevansa kuin kotonaan. Ilo ja kiitollisuus, soitto sekä kulkueet kuuluvat vahvasti kansalliseen perinteeseen. Rakastetun kuninkaan Haraldin puhe on aina odotettu niin hyvinä kuin pahoinakin päivinä. Norjalaisten kansallinen ykseys ja itsetunto ovat aina puhutelleet minua. Kun Norja kerran kaapattiin, se ei ole halunnut sen jälkeen suostua EU-liittovaltion vietäväksi ja vallan alle. Islanti ja Sveitsi ovat Norjan lisäksi ainoita itsenäisiä valtioita Euroopassa.

Politiikka tuli häiritsemään mielenrauhaani

Vuoden 2009 aikaan tultuani pois Norjasta Suomeen minulle esiteltiin eräs hyvin viisas tohtori. Hänen viisauttaan voisin kuvailla ikäänkuin pyrstötähden huomattavaksi valkeudeksi. Minua se ei häikäissyt. Siihen aikaan huomattavat tähdenlennot olivat uutta politiikan taivaalla, nykyisin nämä tähtiolennot ovat tavallisia kuolevaisia, toiset ovat pettäneet äänestäjänsä ja eräät ovat kääntäneet takkinsa. Erikoisesti perussuomalaiset vieläkin luulevat loihtivansa ääniä tulevissa eduskuntavaaleissa vaikka he selkeästi eivät halua nähdä totuutta mihin EU vie pieniä valtioita.

Kului 8 vuotta ennenkuin minä jouduin tutustumaan syvemmin politiikkaan ja Suomen taloudelliseen tilanteeseen, jonka havaitsin aivan surkeaksi verrattuna muihin Pohjoismaihin.

Miten minusta tuli poliitikko! Alkusysäys tapahtunee yleensä pyynnöstä: Täydellä ehdokaslistalla havitellaan vaalivoittoa. Olin saanut huomiota kansalaisjournalismin takia Satakunnassa; ensin olin myötäsukainen tarinankertoja SuomiAreenalla, sitten Satakunnan Kansan blogistina kova väitteljä ja lopulta vapaa kirjoittaja omassa blogissani. Vierailin Uudessa Suomessakin harvakseltaan.

Kokemäen Vasemmistoliiton puheenjohtaja oli pyytänyt minua puolueeseen. Se tapahtui Porissa oikein mukavalla tavalla 2010. Istuin melko kauan ja tunnollisesti paikallispuolueen kokouksissa. Siitä huolimatta en aikonut mukaan ehdokkaaksi vaalivuonna 2017. Minulla ei ollut lainkaan kunnianhimoa tai intoa. Viimeisellä hetkellä vasemmistolainen ystäväni sai suostuteltua minut listalle. Ajattelin lauhkeasti, että eihän tuossa vaaraa ole vaikka vähän auttelisin tovereita. Ääniä tuli juuri niin paljon kuin enteiltiin. Nousin valtuutetuksi varsinaisen muutettua paikkakunnalta.

Murheellisesti kävi lopulta Vasemmiston kanssa. Todellinen polittinen myrkkypikari tuli silloin kun Vasemmistoliitto oli liimautunut 2020 hallituksen ihmisvastaiseen politiikkaan; eristämisiin ja perusteettomiin rokote- ja eristyshygieenisiin toimiin. Sanouduin julkisesti irti valtakunnan Vasemmistoliitosta, kun lähes puolen maapallon maailmanlaajuinen ihmiskoe aloitettiin myös Suomessa. Petyin lisäksi siihen, että vasemmistolaisessa linjassa ei oltukaan rauhan, ihmisyyden ja pienituloisten työntekijöiden asialla.

Senjälkeen olin monen poliittisen virran vietävänä, ainakin kolme puoluetta oli pyytänyt minua ehdokkaaksi. Ano Turtiainen herätti kunnioitusta eduskunnassa 2020 lähtien. Hän yksinäisenä soturina puolusti Suomen kansaa terveysterrorismilta.

Aloin silmäillä kansannousun (2020-2022) seurauksena syntyvää uutta puoluetta. Olin pelokas urkkija. Kirjoitin Juhalle, rohkealle ihmisten puolesta taistelleelle ”Mitä minun epäröivänä pitäisi tehdä?” En pystynyt päättämään mitään järkevää. Pian innostuin Norjan töistä: Tulomatkalla Suomeen soittelin rajalla musaa: Kotimaani ompi Suomi. Pian jouduin heräämään todellisuuteen siitä kotimaaintoilustani poliittisen yhtedenoton takia. Muutamana päivänä jälkeenpäin olin ihan pihalla ja kysyin itseltäni: ”Mitä minulle tapahtui!” Ainakin se, että en ollut saanut silloin yhtäkään vaatimustani läpi kun neuvoteltiin eduskuntavaaliehdokkuudestani Vapauden liitossa.

Menneisyyden kauheudet Suomessa. Kaiken aikaa vuodesta 1999 alkaen olen vertaillut norjalaista vanhusten hoitoa verrattuna suomalaiseen. Järkytyin suomalaisten rutinoidusta ja aikataulutetusta hoivakulttuurista sekä medikalisoidusta käsittelystä, joka pahimmillaan passivoi ja uuvuttaa kenet tahansa seniorin. Erityisesti vatsantoimintaan liittyvät kummat rituaalit ja vanhusten uupuminen pian aamiaisen ja lääkkeiden jälkeen ihmetyttivät minua. Ei niin pitäisi olla. Aamupäivän kuuluu olla aktiivisuuden aikaa.

Voin huonosti kun näin Suomen vanhusten käsittelytyylin, sillä olin kulkenut ympäri Norjaa ja näin suuren eron. Usein kun menin takaisin Norjaan siellä oli isojakin uudistuksia menossa vanhusten hoivapuolella, ensin Omsorg 2020-uudistus, sitten https://livsgledeforeldre.no/ Suomessa sensijaan oli jo 1990-luvulla laman aikana säästetty monen sotealan hoitajat pois alalta, minä mukaan lukien. Hoitoalaa ei ymmärretty kehittää sisältäpäin, poikkeuksena Sastamalan Anninpirtti ja muutama muu hoivoyksikkö. https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinvointi/mita-hyva-hoito-hoivakodissa-anninpirtissa-vanhus-elaa-kotonaan/ Yhdelläkän puolueella ei ole ollut halua antaa kehittämisrahaa vanhustenhoitoon eikä järjestää hoivapuolen työoloja inhimillisiksi, sillä sosiaalipuolella ei ole niin väliä.

Hoitajilla on ollut ystäviä vaalien alla: Nyt heillä on vain vihollisia. Poliittinen ystävyys hoitajien kanssa on haudattu lopullisesti: Tämä häpeällinen ihmisten sortokausi ei ole vieläkään ohi. Pakkotoimia on rummutettu välttämättömiksi hauraiden takia. Sanasta hauras on tullut uusi poliittinen diagnoosi. Tulossa on DigiID pakko; senjälkeen taas median kautta hysterisoidut emävirukset ja perässä variantit sekä uudet piinakaudet. Hoitajat! Älkää jääkö odottamaan pahoja aikoja vaan siirtykää muille aloille. Kaikkein varminta on mennä Ruotsiin taikka Norjaan. Onhan meillä se mainio Ruotsi-kortti aina terästettäväksi käyttöön! Suomalaiset ovat hyvässä maineessa kummassakin maassa.

Vaatimukseni on: Sotealalle tulee palauttaa viipymättä heidän ihmis- ja työoikeutensa takaisin ja heidän terveystietojensa salassapito on oltava ehdoton. Vaikka pykälä 48a pakkomääräys on poistunut juuri nyt, tämän kurjuuden maksimointi on lopetettava iäksi. Kaikkien suomalaisten terveyttä ja itsemääräämisoikeutta uhkaava terveysterroristinen pakkomenettely on lopetettava. Tällaista poliittisesti jahdattua toimintaa ei tule sietää oikeusvaltioperiaatteen Suomessa.

Tarja Pitkänen

Yhteydet: