Äänestämällä Vapauden liittoa äänestät sotilaallista liittoutumista vastaan.

Me emme siis kannata Suomen NATO-jäsenyyttä. Suomen turvallisuustilanne ei ole oleellisesti muuttunut Venäjän ja Ukrainan välisen sodan myötä, eivätkä Ukrainan suhteet Venäjän kanssa ole mitenkään verrannolliset Suomen ja Venäjän välisiin suhteisiin.

Sen sijaan on selvää, että NATO:on liittyessämme turvallisuustilanteemme muuttuu jyrkästi huonompaan suuntaan, kun suurvaltanaapurimme on jo ilmoittanut, että se suhtautuu NATO-jäsenyytemme vihamielisesti. EU- ja NATO-jäsenyyksien sijasta Vapauden liitto ajaa itsenäistä ja puolueetonta Suomea, jolla on vahvat puolustusvoimat.

Mahdollisesta NATO-jäsenyydestä päättämiseksi vaadimme kansanäänestystä, jossa jäseneksi liittymisen taakse on saatava vähintään 2/3 enemmistö. Perustelemme tätä vaatimusta sillä, että kyseessä olisi aivan olennaisesti Suomen kansainvälistä asemaa muuttava sopimus, jossa mm. sitoutuisimme antamaan turvatakuita kymmenille maille, mm. Baltian maille ja Turkille. Lisäksi myös NATO vaatii sen jäseniksi hakevien maiden kansoilta laajan tuen ja tätä tukea ei ole millään luotettavalla tavalla Suomessa mitattu.

Kansanäänestys tulisi järjestää ennen mahdollista jäsenyyshakemusta. Vaadimme myös, että NATO-jäsenyyttä koskevalle yhteiskunnalliselle keskustelulle pitäisi varata puoli vuotta aikaa ennen kansanäänestystä. Samalla pitäisi turvata se, että molemmille näkökannoille annetaan tasapuoliset mahdollisuudet esittää perustelujaan.

Ei tule unohtaa, että presidentti Niinistö on vuosien varrella eri yhteyksissä sanonut useasti ettei Suomea tule viedä NATO:on ilman kansanäänestystä.

Nyt kuitenkin näyttää siltä, että saamme NATO-jäsenyyden kohdalla jatkoa samanlaiselle kansanvaltaa halveksuvalla menettelylle, jota käytettiin kun Suomen markka lakkautettiin ja Suomi vietiin euroon.

Kansalle kerrottiin EU:hun liityttäessä, että markan kohtalosta päätetään erikseen myöhemmin. Kuitenkin kun eurosta päätettiin silloisena valtiovarainministerinä toimineen Sauli Niinistön johdolla, niin Suomi vietiin euroon pelkällä tiedonantomenettelyllä säätämättä asiasta edes lakia. Tätä perusteltiin ristiriitaisesti sillä, että markasta luopumisesta oltiinkin jo sovittu EU:hun liityttäessä.

Tällaista silmänkääntötemppua on taas syytä varoa NATO:nkin kohdalla, koska on havaittavissa, että Suomen poliittisella eliitillä on jo pitkään ollut tavoite viedä Suomi NATO:on. Suomea on vuosien varrella askel askeleelta hivutettu lähemmäs ja lähemmäs NATO:a vaikka kansan tukea jäsenyydelle ei ole ollut.

Tämän vuoksi Ukrainan sodan aiheuttaman hetkellisen tunnekuohun vallassa tehtyjen gallupien käyttäminen NATO-päätöksen legitimoimiseksi on syviä epäluuloja herättävä toimintatapa. Gallupien käyttö vaikuttaa tarkoitushakuisuudelta ja ne ovat jo muutenkin aivan liian heikkoja perusteita näin suurelle, koko kansakunnan perustuksia ravistelevalle päätökselle.

Kansaa on siis asiassa kuultava ja vaadimme, että presidenttikin pitää tässä kohtaa sanansa.