Olen Anja Ruotanen Rääkkylästä Pohjois-Karjalasta.

Olen nimitetty Siun soten neuvottelukunnan jäseneksi kuntavaalien 2021 jälkeen.

Olen koulutukseltani yo-merkonomi. Kouluni olen käynyt pääasiassa Joensuussa. Olin Suomen valtion palveluksessa melkein 50 vuotta työvoimahallinnon monipuolisissa tehtävissä, josta jäin eläkkeelle ”täysin palvelleena” vuonna 2020. Toimipaikkani olivat Joensuu, Nurmes/Valtimo, Rääkkylä/Kitee, joten koko Pohjois-Karjala on minulle hyvin tuttu. Viimeiseksi tein työhallinnon valtakunnallista puhelinpalvelua pioneeriluonteisesti kotoani käsin jo ennen kuin koronan vuoksi se laajeni käsittämään kaikki mahdolliset kotoa tehtävät työt.

Olen aina ollut hyvin kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista ja olin aiemmin mm. Rääkkylän kunnan perusturvalautakunnan jäsen.

Poliittisesti aktivoiduin merkittävässä määrin noin neljä vuotta sitten, kun tein oikaisupyynnön ja valituksen hallinto-oikeuteen Rääkkylän kunnan ja Pohjois-Karjalan tietoverkko-osuuskunnan välisestä kaupasta. Valitus menestyi hyvin ja sen tiimoilta olen kirjoittanut puolenkymmentä lehdissä julkaistua mielipidekirjoitusta.

Aion olla aktiivinen vanhustenhuoltoon liittyvissä kysymyksissä. Yhteiskunnan vanhuspalveluiden heikentyessä vanhukset ovat jäämässä heitteille. Koen olevani tässä asiassa kokemusasiantuntija. Moni puhuu vanhusten asioista mutta käytännössä nämä puheet ovat vain sanahelinää. Mielestäni muiden kuin virallisen vanhustenhuollon tarjoama apu tulee saattaa luvanvaraiseksi tai ainakin ilmoitusvelvollisuuden piiriin.

Eläkeläisten ansiotyön tekemistä pitää tukea veroratkaisulla. Olen vielä vireä eläkeläinen ja hakeutunut extraamaan työelämään maksaen veroa ansioistani 26 %.

Olen kokenut monenlaista kiusaamista, sekä koulussa, työelämässä ja myös eläkeläisenä. Haluan tehdä kaikkeni kiusaamisen eliminoimiseksi yhteiskunnassa ja turvata vanhuksille inhimillistä kohtelua.

Anja Ruotanen