Arvoisa satakuntalainen äänestäjä

Olen sitoutumaton, perheellinen, 51-vuotias tietotekniikka-alan asiantuntija. Harrastan metsästystä, digikuvausta, yhdistystoimintaa ja hieman myös historian ”penkomista”.

Insinööriksi olen opiskellut Porin SAMK:ssa ja lukkosepäksi WinNovassa Porissa ja Raumalla.

Luonteeltani olen looginen, analyyttinen ja objektiivisella tavalla kriittinen sekä etenkin epäkohtiin tarkasti perehtyvä. Yli 25 vuoden kokemus IT-alan asiantuntijatehtävissä sekä useat luottamustehtävät antavat minulle laajaa näkemystä ja pohjaa kansanedustajan tehtävään.

Kunnallispolitiikassa olen mukana sitoutumattomana ja jatkan myös eduskuntavaaleissa samalla linjalla. Parhaillaan toimin Huittisten kaupunginvaltuutettuna ja teknisessä valiokunnassa. Erilaisissa luottamustehtävissä olen ollut mukana noin kymmenen vuotta.

MIKSI EHDOLLE
Nykyinen eduskunta on halunnut tehdä kurjemmaksi suomalaisten elinolot ja samalla politiikalla jakanut sekä erottanut suomalaisia toisistaan. Jatkuvalla ilmastoasialla on lisätty kansalaisten ja autoilijoiden turhaa syyllistämistä enkä voi kannattaa holtitonta valtion velkaannuttamista. Hallituksessa on ollut myös aivan liikaa kädettömyyttä ”energiakriisiin” liittyvissä asioissa. Mielestäni kansalaisilta olisi kuulunut kysyä mielipide äänestämällä Nato-asiasta ja jättää sotapelon lietsonta vähemmälle. Myöskään Ylen toiminta ei ole riippumatonta ja loukkaa poliittista yhdenvertaisuutta. Eri puolueiden arvopohjat tulivat vahvasti esiin translaista äänestettäessä ja mielenkiintoista onkin, että miten nämä tulevat törmäämään hallitusneuvotteluissa.

Eduskunnassa on korkeasti koulutettuja, älykkäitä ja verbaaleja henkilöitä, mutta rohkeus ja viisaus eivät välity heistä äänestysnapille. Lähdin ehdolle, koska nyt tarvitaan selkeä muutos politiikkaan ja tavallista vapaata kansaa laittamaan Suomen asiat kuntoon!

TALOUS/SOTE
Marinin hallitus on yrittänyt lisätä muun maailman hyvinvointia velkarahalla, mutta samalla lisännyt merkittävästi pahoinvointia ja köyhyyttä Suomessa. Maailmalle lahjoitetut suomalaisten rahat pitää tulevaisuudessa maksaa takaisin velkojille eikä niitä anneta anteeksi edes tulevaisuuden ”2030 utopioissa”.

Huittisten Yrittäjien jäsenenä kannatan vahvasti Suomen Yrittäjien vaaliteemaa “Nostetaan rimaa”. Eduskunnassa ja koko Suomessa yrittäjien vaaliteemaa tulisi edistää pienin askelin ja nopealla aikataululla. Yrittäjät tietävät parhaiten kapulat rattaissa, jotka ovat yrittämisen tiellä.

Hyvinvointialueiden palveluiden turvaaminen lähtee viime kädessä työn tekemisestä ja teettämisestä. Siksi PK-yrittämisen ja työn verotusta tulisi merkittävästi keventää kannustavaan suuntaan. Satakunnassa tarvitaan lisää suomalaista osaavaa työvoimaa, panostuksia ammattitaidon ja koulutuksen lisäämiseen.

DIGI/ROBO
Maailma digitalisoituu ja automatisoituu kovaa vauhtia ja tulee osaltaan vähentämään työvoimapulaa. Puheet Suomeen tarvittavista kymmenistä tai sadoista tuhansista maahanmuuttajista ovat mielestäni VOK-bisnekseen tms. liittyvää politisointia. Tekoälyt ja robotisaatio kehittyvät huimaa vauhtia ja alan valtavat markkinat kasvavat. Uudet innovaatiot tulevat mullistamaan myös meidän suomalaisten elämää entistä enemmän tulevina vuosina. Tekoälyt pitää valjastaa tieteen ja hyvinvoinnin edistämiseen eikä kansalaisten poliittiseen valvontaan ja manipulointiin.

Uskon, että Satakunnan automaatio- ja robotiikkateollisuudella on edessään loistava tulevaisuus. Porista Huittisiin ulottuva teollisuusrypäs tuottaa jo nyt työtä ja hyvinvointia kymmenille tuhansille. Tätä kasvua haluan olla kansanedustajana tukemassa.

Monimutkaistuva digitalisaatio vaatii myös kansanedustajalta paljon, ettei sinun perusoikeuksiasi jyrätä esimerkiksi tulossa olevaan EU:n digitaalisen identiteetin lainsäädäntöön liittyen. Suomessa ei tule hyväksyä tai kansalaisia painostaa käyttämään sellaisia digitaalisia järjestelmiä, joilla loukataan yhdenvertaisuutta tai oikeutta ruumiilliseen ja henkiseen koskemattomuuteen!

NATO
Nato jakaa mielipiteitä, paitsi valtamediassa. Mielestäni Nato-kriittisyyttä tarvitaan, koska Suomella ei ole resursseja olla kokoaan suurempi liittolainen. Useat eduskuntapuolueet ovat toimineet kansanäänestysasiassa vastoin omia linjauksiaan ja puoluekokouspäätöstä. Galluppien mukaan Suomessa Nato-jäsenyydestä on vahva yksimielisyys, joten kansanäänestykselle ei pitänyt olla edes poliittisia esteitä. Tulevaisuus siis näyttää, kuinka natopuolustustahdolle käy ilman kansanäänestystä.

EU
Suomelle yksi kalleimmista ongelmista on henkilökohtaisten EU-virkojen kalastelu hinnalla millä hyvänsä. Etenkin ministereille pitäisi säätää karenssiaika korkeisiin EU-virkoihin. Suomen pitää olla kovempi luu neuvottelupöydissä eikä neuvotteluissa saa olla vaikuttimena ministerin urakehitys.

ARVOT
Mielestäni suomalaiset perinteiset arvot muodostavat hyvän pohjan elämälle Suomessa ja globaalissa maailmassa. Kunnioitan ihmisten vapautta, ihmisarvoa sekä tasa-arvoa suojaavien perusoikeuksia. Kunnioitetaan toinen toisiamme ja arvostetaan uskonnon- ja sananvapautta. Vaalitaan suomalaisuutta ja siihen liittyviä perinteitä. Suvivirsi ja joulujuhlat ovat seremonioina osa tärkeää kulttuuriperintöämme ja yhdistävät eri sukupolvia. Lisätään Suomen maanpuolustustahtoa, kunnioitetaan sotiemme sankareita ja veteraaneja. Vaalitaan jääkärien perintöä – itsenäisyyden tärkeys ja isänmaan etu pitää politiikassa aina mennä oman edun edelle.

Haasteista huolimatta, uskon että Suomella on edessään loistava tulevaisuus! Tehdään se yhdessä!

Antti Suomela