Linnan juhliin tänään kokoontuva Suomen poliittinen eliitti on itsenäisen Suomen vihollinen nro 1, sillä se luovutti kallisarvoisen itsenäisyytemme vapaaehtoisesti pois ilman minkäänlaista pakkoa. Ja se teki tämän raskaan virheensä vieläpä juuri sillä hetkellä kun me suomalaiset nautimme suurista vapauden vuosista, jolloin mahdollisuutemme toteuttaa itseämme itsenäisenä valtiona oli parhaimmillaan eikä minkäänlaista painetta hätäratkaisuihin ollut.

Suomen itsenäisyyden järjestelmällinen alasajo alkoi EU-jäsenyydestä, joka oli maamme poliittisen järjestelmän sisältä toteutettu tyrmäysisku Suomi-neidon vapaudelle, joka oli juuri päässyt kokonaan irti supervaltanaapurimme Neuvostoliiton holhouksesta.

1990-luvun historiallinen vapauden hetki, jolloin Suomi selviytyi kylmästä sodasta voittajana sosialistisen Neuvostoliiton luhistuttua omaan mahdottomuuteensa, tärveltiin kiireessä tehdyllä ja ainutlaatuisen typerällä EU-ratkaisulla, kansallisella harakirillä, jolla Suomi alistettiin vieraan vallan alle tilanteessa, jossa siihen ei ollut minkäänlaista pakkoa.

Nyt Suomi, niin poliittinen eliitti kuin lähes koko kansa, yrittää elää itsenäisyyden valheessa sitä juhlien ja uskotellen itselleen, että Suomi olisi edelleen itsenäinen valtio. Olemme tämän kansallisen valheemme kanssa kuin naapurin luhistunut Neuvostoliitto, joka oli valtio, jossa kaikki osallistuivat valheeseen sosialistisen järjestelmän paremmuudesta; nyt me Suomessa valehtelemme harvainvaltaisen EU:n puolesta ja uskottelemme edelleen olevamme itsenäisiä vaikka maamme on alisẗettu Brysselin ylikansalliselle valtakoneistolle, joka on ylin vallankäyttäjä Suomessa oman kansamme sijasta. Kansallinen parlamenttimme onkin EU-Suomessa pelkkä Brysselin tahdon kumileimasin Suomen kansan tahdon toteuttamisen sijasta.

Ja niiden, jotka edelleen uskovat Suomen olevan itsenäinen, on ymmärrettävä, että EU-Suomi ei täytä itsenäisen valtion kriteerejä. Itsenäisyydestämme on jäljellä vain kulissit, sillä itsenäinen valtio ei ole alistettu vieraalle lainsäädännölle, vieraalle tuomiovallalle, vieraalle ulkopolitiikalle, vieraalle kauppapolitiikalle jne. Itsenäinen valtio ei myöskään käytä vierasta valuuttaa vaan sillä on oma valuutta ja rahapolitiikka.

EU:n harvainvalta ei siis ole pelkästään holhousta, vaan se on yhteiskunnan ydinalueille – kuten lainsäädäntöön – tunkeutuvaa valtaa, jonka vuoksi Suomen sisä- ja ulkopolitiikkaa, siis koko valtiokoneistoa, hallitaan käytännössä Brysselistä. EU:n valta on jo niin totaalista, että EU kykenee maksattamaan meillä jo jopa sotakorvauksiin verrattavasti muiden maiden velkoja, joka on surullisimpia esimerkkejä alistetusta asemastamme.

On käsitettävä, että juuri itsenäisyyden menettäminen on juurisyy kasvaviin ja monialaisiin kansallisiin ongelmiimme. Suomen kansalle itsenäisyyden menettämisen merkitys on lyhyesti siinä, että kansa ei enää kykene halllitsemaan itse itseään omaksi parhaakseen, vaan sitä käytetään hyväksi erilaisten sille vieraiden ja toisarvoisten päämäärien edistämiseksi, jotka ovat ylikansalliselle EU:lle prioriteetteja.

On ikävä tosiasia, että vapaus oli ja on Suomen poliittiselle eliitille painajainen; itsenäisyys pelottaa tätä itsetunnoltaan huonoa ja poliittisesti taitamatonta puolue-eliittiä, joka on valmis uhraamaan kansalliset etumme vieraan vallan etujen puolesta.

Ainut ratkaisu alati heikkenevään tilanteeseemme on se, että Suomen kansan on hankittava itsenäisyytensä takaisin. Jotta se voi tämän tehdä, niin ensin sen on luovuttava valehtelemasta itselleen, että olisimme edelleen itsenäinen valtio. Tämän tosiasian myöntämisestä alkaa uusi kansallinen herääminen; vain rehellisyyden avulla Suomi on mahdollista saada nousu-uralle ja uuteen kukoistukseen.

Niko A. Kauko
Vapauden liitto 2. varapuheenjohtaja