Tatu Tynin 4.12 Raaseporin valtuuston VaL ryhmäpuhe

Vapauden liitto, valtuustoryhmän puhe, Raasepori 4.12.2023

Vapauden liitolla on kerrottavana hyviä ja huonoja uutisia. Hyvät uutiset ovat, että Raasepori on viihtyisä kaupunki asua. Luonto on vallan mainio ja sijaintimme lähellä pääkaupunkiseutua, Turkua sekä merta tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Tämän me hyvin tiedämme.

Mutta elämme varsin kummallisia aikoja. 13.3.2020 eteenpäin kansalaisten elinolot ovat huonontuneet isoin harppauksin. Tähän mahtuu mukaan Uudenmaan sulku, siirretyt Kuntavaalit 2021, hakeutuminen Natoon – ilman kansanäänestystä -, Sote-uudistus sekä viimeisimpänä Yhdysvaltojen kanssa tehtävä Puolustusyhteistyösopimus DCA.

Merkittävää on, että samaan aikaan kunnallinen päätöksenteko vähenee, ja kuntapoliitikkojen tehtävä on lähinnä hoidella ulkopuolelta valmiiksi päätettyjä päätöksiä. Tietenkin voimme muokata kaupungin suuntaa, mutta varsinkin elinkeinon kehittämisen näkökulmasta Raaseporissa on suunta hukassa. Tämä näkyy esimerkiksi kaupungin visiossa: Ihana Raasepori toimii kestävästi. No, Raasepori on ihana, mutta onko kestävää olla muuttotappiollinen kaupunki, jonka kunnallisveroprosentti on korkea? Ylipäätänsä visiossa ei saisi olla adjektiiveja. Kun ne poistaa, visioksi jää: Raasepori toimii. Siinäpä meillä on visioiden visio.

Suomalaiset kaupungit ovat pääsääntöisesti ylivelkaantuneita. Samat ongelmat ovat melkein kaupungilla kuin kaupungilla. Voidakseen vaikuttaa kaupungin asioihin kuntapoliitikkojen on muutettava asennetta ja mentävä sinne missä asioihin vaikutetaan. Eli pyrkiä vaikuttamaan kansallisiin päättäjiin ja EU:hun. Eli olla oman paikkakunnan lobbari. Tällaisessa on tietenkin paljon työsarkaa ja sitä voi edistää monella tapaa. Kuten kirjoittamalla lehtiin, nettijulkaisuihin ja tekemällä videoita eri alustoille.

Tämä ei ole paljon, mutta ainakin jotain saa näin aikaiseksi. Suomi ei ole enää itsenäinen valtio, vaan vasallivaltio jota ohjaillaan ulkomailta käsin. Eduskunnassa on käytännössä vain yksi puolue. Järjestelmäpuolue. Eli demokratiaa teeskentelevä poliittinen puolue, joka ei tosiasiassa eroa muista puolueista kuuluessaan järjestelmään, jossa kuuluu edustaa kansalaisten sijasta järjestelmää ja sen rationaliteettia. Tämä on johtanut maan varsin hulluun tilanteeseen, jossa voi odottaa mitä järjettömämpiä päätöksiä. Nyt kansalainen saa päättää kerran vuodessa mitä sukupuolta hän haluaa olla ja valtion velkamme on yli 145 miljardia euroa. Porvarihallituksen aikana velan otto näyttää jatkuvan samaan tahtiin kuin edellisenkin hallituksen aikana.

2010-luvulla elinkeinoelämässä sai kuulla, että tuotantoa ei kannata pitää Suomessa, vaan kannattaa siirtää se Kiinaan. Myös kaupantekoon Venäjän kanssa suostuteltiin. Nyt Venäjän kanssa ei saa olla tekemisissä ja Kiinaankin suhtaudutaan kielteisesti. Tämä linjaton ja poukkoileva politiikka tekee tuhoa yrityksillemme ja yrittäjille, ja on selkeä merkki siitä, että maata johdetaan ulkomailta käsin. Me emme seuraa ja puolusta intressejämme, vaan orjallisesti noudatamme Uuden maailmanjärjestyksen ohjeita.

Moraaliamme vaalivien instituutioiden, kuten evankelis-luterilaisen kirkon, vieraantuessa kansalaisista ja yhteiskunnasta yksittäinen ihminen on aika yksin. Tämä näkyy pahoinvointina ja mielenterveysongelmina. Myös eristäytyminen yhteiskunnasta on alkanut. Kun ihminen ei voi vaikuttaa yhteiskuntaan, hän eristäytyy. Seurakuntavaaleissa 2022 äänestysprosentti Raaseporissa oli peräti 8%. Vuoden 2024 kevään kirkolliskokousvaaleissa äänestetään mm. avioliittolain muutoksesta, eli että kirkko alkaisi vihkiä samaa sukupuolta olevia. Tällainen kapinaliike on jo vallallaan ja monet seurakunnat jo avaavat ovia samaa sukupuolta olevien vihkimiselle. Kirkon ajaessa tämän uudistuksen läpi kirkko tulee hajoamaan kahtia. Ja näin yhteiskunta entisestään sirpaloituu. On paljon ihmisiä, jotka sanovat tämän olevan nykypäivää ja hyvä asia. Eli kaikki on kääntynyt nurinpäin – velka on rikkautta ja vauraus on köyhyyttä.

Kun katsomme mitä itärajallamme parhaillaan tapahtuu, ei voi uskoa maan olevan vakaa tulevaisuudessa. Konflikti rajalla on tekaistu, ja paperiton pakolainen voi päästä maahan, mutta passin ja viisumin omaava Suomen kansalainen ei voi päästä Venäjältä takaisin Suomeen. Järjetöntä. Samaan aikaan vieraan vallan sotilaat marssivat Suomessa ja mahdollisesti muutaman vuoden sisällä maahamme tuodaan jopa ydinaseita. Ukrainassa Yhdysvallat sotii proxy-sotaa (sijaissotaa) Venäjää vastaan. Tämäkö odottaa Suomea?

Iltalehti 6.11.2023: ”Reserviläiset valmiusjoukkoihin. Suomen puolustusjärjestelmä perustuu asevelvollisuuteen. Puolustusvoimiemme sodan ajan vahvuudestamme valtaosa on reserviläisiä. On todennäköistä, että Naton valmiusjoukkoihin tullaan ilmoittamaan nimenomaan reserviläisistä koostuvia joukkoja.

Joukot ovat lähtökohtaisesti valmiudessa kotimaassa, mutta Häkkäsen mukaan osallistuvat myös Naton harjoituksiin ulkomailla. Hänen mukaansa valmiusjoukkojen palvelusuhteen ehdot on selkiytettävä. Häkkäsen mukaan ainakin alussa reserviläisten osallistuminen valmiusjoukkoihin osallistuu vapaaehtoisuuteen.

On kuitenkin selvää, että ilmoittauduttuaan valmiuteen reserviläinenkään ei voi jättäytyä pois joukkonsa harjoituksista. Tätä varten asevelvollisuuslakia on todennäköisesti uudistettava.”

Näin poikamme pääsevät iloisesti sotimaan ulkomaille. Valitettavasti mikään ei ole epäluotettavampaa kuin nykyisen suomalaisen poliitikon sana. Siksi kuljemme kohti entistä ankeampia aikoja.

Tatu Tyni
Raasepori