Olen Minna Laitila, syntynyt Heinolassa. Lapsuuden olen viettänyt isän papin työn mukana Heinolassa, Tervolassa, Taivalkoskella, Halsualla ja Vesilahdella, missä myös osan nuoruudesta isän ollessa kirkkoherrana. Kirjoitin ylioppilaaksi Lempäälän lukiosta. Opiskelin Tampereella ja valmistuin kirkkomuusikoksi v. 1991. Hakeuduin töihin, missä elämänrytmi ei olisi niin kiireistä ja asetuin Kemiin. Kemissä olenkin ollut jo 30 vuotta töissä. Virkavapaalla olin noin vuoden v. 2009-2010 Helsingin seudulla, missä myös tein kanttorin töitä sekä toimin perhepäivähoitajana siskoni perheessä ja olin apuna veljelläni. Olen työn ohessa opiskellut alaani, saanut pätevyyden B-virkaan, suorittanut urkujensoiton B-tutkinnon ja C-tutkinnon klassisesta laulusta. Sisaruksia minulla on kuusi, jotka asuvat perheineen Etelä-Suomessa ja äitini asuu edelleen Vesilahdessa.

Olen kasvanut keskustalaisessa arvoltaan kristillisessä perheessä. Äitini on ollut kunnanvaltuutettuna, samoin myös äidin isä ja isoisä ovat olleet yhteiskunnallisia vaikuttajia paikallisesti, isoisä myös valtakunnallisesti. Minua alkoivat yhteiskunnalliset asiat kiinnostamaan, kun huomasin päätösten vaikuttavan arkeemme. Olenkin ollut kaksi kautta varavaltuutettuna ja nyt kaupunginvaltuutettuna Kemissä. Olen toiminut aiemmin kulttuurilautakunnan jäsenenä. Nykyisiä luottamuspaikkojani ovat ympäristölautakunta, Länsi-Pohjan musiikkitoimen yhteislautakunta, Teollisuuskylän hallitus ja  Meri-Lapin kuntapalvelut Oy sekä tämän vuoden alusta Meri-Lapin musiikkitoimen kehittämistyöryhmä.

Viimeiset vuodet, varsinkin tämä korona-aika sai minut heräämään, ettei kaikki ole meillä niin kuin asioiden tulisi olla. Varsinkin se painostus, joka tuli koronarokotusten taholta. Olen kärsinyt elämässäni lääkkeiden sivuvaikutuksista. Eivätkä kaikki rokotteet ole vakuuttaneet minua. Omaa terveyttäni olen ylläpitänyt liikunnalla, terveellisellä ravinnolla, avantouinnilla ja hyvällä unella. Rajoitusten ja rokotusten markkinoinnin ollessa kiivaimmillaan mm. keskustalaiset kansanedustajat eivät vastanneet sähköpostiini ottaessani heihin yhteyttä. Mielestäni sote-alan rokotevelvoite rikkoi kehollista itsemääräämisoikeutta. Koska myös työ sote-ammattilaisilta keskeytyi, rikkoi se myös oikeutta ansaita toimeentulonsa kouluttamallaan ammatillaan. Sananvapautta rajoitettiin, kaikki vastakkainen tieto, mitä rummutettiin mediassa, oli disinformaatiota. Maatalous ei saanut sitä tukea, jota olisi tarvinnut ja samalla rahaa riitti ulkomaille. Kun arvojen rapautumista tapahtui päättäjillä, ymmärsin, ettei keskusta ollut enää puolueeni.

Erosin keskustasta viime vuoden lopulla ja liityin Vapauden liittoon. Näen, että Vapauden liiton arvot vastaavat arvojani: oikeudenmukaisuus, rehellisyys, nöyryys, rauhallisuus, uutteruus, hyväntekeväisyys, maltillisuus ja ymmärtäväisyys. Haluan myös puolustaa sananvapautta, yksilönvapautta, perustuslakia, itsenäistä Suomea sekä omavaraisuutta. Kun sain mahdollisuuden lähteä ehdolle eduskuntaan,  päätin lähteä, jotta ihmiset heräisivät puolustamaan oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan maataan kohtaan ja huomaisivat Vapauden liiton olevan todellisen vaihtoehdon ajaessaan jokaisen suomalaisen asiaa.

Minna Laitila

Sosiaalinen media: