38-vuotias kahden lapsen isä Sastamalasta.

Suomi ensin. Suomi on jo pitkään toiminut EUn pillin mukaan ja sen pitää loppua. Suomen on otettava ohjat omiin käsiin ja luotava oma tie, jonka päämääränä on suomalaisten hyvinvointi ja omavaraisuus.

On irtisanouduttava EU:n Venäjän vastaisesta pakotepolitiikasta, pyydettävä anteeksi Venäjältä toimiamme ja palautettava kauppasuhteet Venäjän kanssa.

Ei Natolle. Suomen on irtauduttava kaikista sotilaallisista liittoutumispyrkimyksistä ja pysyttävä puolueettomana. Puolueettomuus on Suomen vahvin puolustus. Myös USAn kanssa solmittu sotilaallinen yhteistyö on purettava.

Globaalissa maailmassa Suomi ei kykene pärjäämään huomattavasti isompien valtioiden pelilaudalla. On luotava vahvemmat sisämarkkinat ja pidettävä huoli että raha pysyy Suomen rajojen sisäpuolella. Yksi ongelmista tällä hetkellä on se, että EUn sisällä ulkomailta ostettaessa yritysten ei tarvitse maksaa ALVia ja tämä kannustaa suosimaan ulkomailta ostamista Suomen sisäisen ostamisen sijaan.

Suomen on hankittava sähköverkko takaisin omiin omistuksiin. On myös irtauduttava sähköpörssistä mikä on omiaan manipuloimaan energian hintoja. Valtion on tuettava kansalaisiaan energian omavaraistumisessa, antamalla tukia ja korottomia lainoja kotitalouksien energia-omavaraistumisessa. Olisi syytä pohtia energiayhtiöiden ja verkkoyhtiöiden asettamista voittotavoittelemattomiksi – on moraalisesti arveluttavaa takoa kohtuuttomia voittoja ihmisten perustarpeilla. Ketju voidaan rakentaa niin että kukin toimija saa kohtuullisen korvauksen sekä ylläpitoon, korjauksiin ja mahdollisiin investointeihin kerätään rahaa sivuun, lopputuotteen hinta löytää paikkansa joka olisi huomattavasti edullisempi kuluttajille kuin nykyinen malli.

Valtion on tuettava myös ”itse tekemisen” politiikkaa, esimerkiksi rakennusmateriaalin ostamisessa olisi mahdollisuus saada ALV vähennykset jos kansalainen haluaa tehdä peruskorjauksia omaan taloonsa.

On palautettava maaseudun elinvoima ja kaikin keinoin pyrittävä omavaraistumaan ruoantuotannon puolella. Ruoan puhtaus ja kotimaisuus edellä. Poliittisin päätöksin voimme alkaa palauttamaan pieniä ja keskisuuria paikallisia tuottajia vaikuttamalla tuotantoketjun oikeudenmukaisuuteen. Investoidaan tekniseen kehitykseen joka perustuu kestävälle pohjalle luonnonmukaisiin menetelmiin, ottaen huomioon eläinten hyvinvointi ja luonnon monimuotoisuus sekä luonnollinen kiertokulku. Olisi myös syytä pohtia koko ruoan tuotantoketjun asettamista voittotavoittelemattomiksi, on moraalisesti arveluttavaa takoa kohtuuttomia voittoja ihmisten perustarpeilla. Ketjuhinnoittelu voidaan rakentaa niin että kukin toimija saa kohtuullisen korvauksen työstä sekä ylläpitoon, korjauksiin ja mahdollisiin investointeihin jää rahaa sivuun, lopputuotteen hinta löytää paikkansa joka olisi huomattavasti edullisempi kuluttajille kuin nykyinen malli. Ketju löytää tasapainonsa ja se on kestävä.

Suomeen on luotava sellaisia olosuhteita että pienet ja keskisuuret yritykset voivat kukoistaa. On pyrittävä siihen että Suomeen palautetaan tuotantoa eri aloilla sen sijaan että tuotantoa siirretään ulkomaille halpatuotantomaihin.

Keskittämisen sijaan on pyrittävä hajauttamaan. On luotava useita vahvoja pienempiä keskuksia hajautetusti ympäri Suomea, joihin pyritään luomaan omat pysyvät sisäiset markkinat.

Valtion pitää alkaa palvella kansalaisiaan eikä päinvastoin.

Juju aka Julius Sarisalmi