Vapauden liiton puoluehallitus on nimennyt Yazka Janin vuoden 2023 sitoutumattomaksi eduskuntavaaliehdokkaaksi Uudenmaan vaalipiiriin. Tervetuloa mukaan Vapauden liiton toimintaan ja kansanedustajaehdokkaaksi!

Olen Yazka Jani, nimestäni huolimatta suomalainen 58 vuotias pitkän linjan pk-yrittäjä.

Isäni oli intialainen arkkitehti ja tämä eksoottisempi puoli suvustani on levittäytynyt mm. Amerikkaan, Kanadaan, Britteihin sekä Intiaan, jossa olen matkustanut useaan kertaan. Matkustaminen onkin muuten lähellä sydäntäni, oli se sitten kotimaan pikku reissu tai patikkaretki Himalayalle Bhutanissa. Joskus parasta on lauantaiaamut Somerniemen kesätorilla.

Tulen värikkäästä taustasta ja olen elämäni aikana ehtinyt puuhailla yhtä sun toista, pitää seksikauppaa, ollut baarimestarina, lastenvahtina ja kukkakauppiaana ja mm. leipurina Helsingin suosituimmassa korvapuustileipomossa Successissa 80 -luvulla. Viimeisen 25 vuotta olen tehnyt töitä myös täydentävien hoitojen parissa ja erikoisosaamiseni liittyy terveysteknologiaan, sisäelinhierontaan ja energeettisiin hyvinvointiterapioihin. Lisäksi kierrän ympäri Suomea, luennoin terveyden ylläpidosta ja toisinaan globaalista korruptiosta.

Se mistä minut tänä aikana parhaiten tunnetaan, taitaa olla Youtubessa ja Tokentubessa (niin juuri, siellä Juha Korhosen ylläpitämässä kamalan pelottavassa striimausalustassa) Merirosvokanavan monipuolisena yhteiskuntakriitikkona, joka on keskittynyt globaalin eliitin suhmuroinnin ja salassa pidettyjen asioiden paljastamiseen sekä muiden yhteiskunnallisesti merkittävien asioiden esille nostamiseen. Jotkut – esimerkiksi valtamedia – kutsuu minua salaliittoteoreetikoksi ja disinformaation levittäjäksi. No, mitäpä muuta voi odottaa, kun heille palkka tulee isoilta rokoteyhtiöiltä ja globaaleilta “filantropiaan” omistautuneilta organisaatioilta kuten Bill ja Melinda Gates – säätiöltä tai vaikkapa Pfizerilta.

Ai niin, olin aikoinani myös TV-toimittaja, mutta se tahtoo helposti unohtua, kun kyseinen ammattikunta alkaa olla ajan saatossa kärsinyt luottamuspulaa kohdeyleisön keskuudessa uutisoinnin avoimuudesta sekä totuudenmukaisuudesta. Minut taidetaan tuntea myös kovasta mediaan kohdistuvasta kritiikistäni. Joten siksi päätin alkaa striimata omalla kanavalla ja avata toisenlaista perspektiiviä ja totuutta maailmaan.

Kun aikaa on, luen ja kuuntelen äänikirjoja – suomeksi ja englanniksi – ja juoksen kanojen kanssa pihalla, ajan sähköpyörää ja kunnostin vanhaa Jopoakin siltä varalta ettei kohta ole varaa ladata pyörän akkua energiapolitiikan seurauksena… Kesäisin hoidan pihaa, kasvimaata, kasvihuonetta ja pörrään ruohonleikkurin kanssa. Katson joskus elokuvia, mutta kiinnostavin elokuva on tällä hetkellä ihan elävä elämä.

Miksi politiikkaan?

Koska kaiken pitää muuttua. Ihan kaiken. Ja jostain sen muutoksen pitää alkaa. Se voi siis yhtä lailla alkaa sitä, että teemme jotain täysin luonteemme vastaista, kuten asetumme vaaliehdokkaaksi.

Pähkäilin aluevaaleista (jossa olin Varsinais-Suomen ehdokkaana ja sain aika ryöpyn ääniäkin, kiitos niistä kaikille) asti tarjousta lähteä mukaan eduskuntavaaleihin. Mietin ja pohdin. Ja koitin löytää syytä miksi en lähtisi. Koska kaiken pitää muuttua. Kuka ne asiat muuttaa jos en minä itse? Kaikkien meidän pitäisi ajatella niin, sekä ehdokkaiden että äänestäjien.

Joten, eiköhän muuteta asiat yhdessä; minä olen ehdolla ja sinä äänestät muutosta! Tästä reissusta ei ainakaan tylsä reissu tule.

Yazka Jani

Some-kanavat: