MARKKU TAIPALE – VAPAUDEN LIITTO

Kuulemme paljon puheita, mutta näemme vain vähän tekoja!
Suomen on oltava omavarainen. Ihmisten perusoikeudet on turvattava.
Niiden on oltava kuin jokamiehen oikeudet – ei vain harvojen ja valittujen.

Vesi, ruoka, asuminen, terveys, hyvinvointi, liikkuminen, lämmitys – jokapäiväisen elämän turvaaminen on oltava itsestään selvyys.
Ei vain hyvätuloisten oikeus – vaan itsestään selvyys meille kaikille.

On panostettava Suomeen ja suomalaisiin – ei jaettava liikaa rahaa muualle.
Aloitetaan omasta maastamme. Suomessakin riittää tekemistä.
On paljon ihmisiä, jotka elävät kädestä suuhun – jopa köyhyys rajalla.

Yksi suuri ryhmä, joita on kuritettu liikaa, ovat mikro ja pienyrittäjät, joita maassamme on lähes 300.000. Kun tähän lisätään vielä heidän perheensä ja lähipiiri, niin puhutaan suuresta määrästä ihmisiä, jotka taistelevat saadakseen maksut maksettua ja itselleen edes pientä palkkaa.

On kasvava työvoimapula, moni elää hyvinkin vähällä, energia on kallista, lämmitys maksaa, bensan ja dieselin hinnat pilvissä, ruuan hinta nousee.

Herätänkin kysymyksen miksi näin?
Eihän tarkoitus voi olla ajaa maatamme, ihmisiä, pienyrittäjiä ahtaalle.

Onko niin, että nykyinen politiikka johtaa elämisen perusedellytysten heikkenemiseen. Puhumme, että olemme onnellinen kansa, mutta onko oikeasti näin?
Valtio velkaantuu. Elämä vaikeutuu. Jos yrityksen tase olisi samassa kunnossa kuin Suomen, tuottavuus yhtä heikkoa, vienti eli yritysten myynti putoaisi, otettaisiin lisää velkaa vanhan velan maksuun, niin yritys olisi jo konkurssissa ja yrittäjä perheineen, suurissa ongelmissa. Työttömyys kasvaa. Henkinen hyvinvointi ja mielenterveys järkkyvät. Ihmisten usko tulevaisuuteen hiipuu.
Tämä on meidän tavallisten kansalaisten todellisuutta jo nyt.

Kuulemme enemmän puheita kuin tekoja – liikaa turhia lupauksia paremmasta. Onko tämä oikein?

Huomiomme kiinnitetään ministerin juhlimiseen, ilmastomuutokseen, työttömyyteen, sotaan ja muihin negatiivisiin asioihin.
Nykyisen ja aikaisempien hallitusten teoilla tai tekemättömyyksillä on vakavia seurauksia, joista maksamme kovaa hintaa. Vastuu sysätään meille.
On säästettävä ja elettävä vähemmällä, tingittävä elämän laadusta. Lämmitystä pudotettava, vähennettävä lihansyöntiä, maataloutta ajetaan alas. Epävarmuus kasvaa.

Kuka huolehtii perusoikeuksistamme ja perusturvasta? Meidän tavallisten ihmisten on otettava vastuu elämästämme. Valtiovallalta, nykyisiltä päättäjiltä on turha odottaa apua ja ratkaisuja. Se on nähty jo vuosikymmenten aikana.

Me Vapauden Liitossa haluamme muutosta.
Emme pelkästään halua, vaan teemme työtä sen eteen.
Oma vaaliteemani on yrittäjyys, josta kerron lisää…

Markku Taipale