Olen Mari Kalanne, 52-vuotias opettaja Hyvinkäältä. Olen koulutukseltani valtiotieteiden ja kasvatustieteen maisteri. Työurallani olen ollut myös valtakunnallisissa lehdissä uutis- ja taloustoimittajana. Opetustyön ohella olen viime vuosina kirjoitellut ihmisläheisiä lehtijuttuja paikallislehdissä.

Pienyrittäjäperheen kasvattina olen aina uskonut työntekoon ja yrittämiseen. Nuorena omaksuin asenteen, että asioihin voidaan vaikuttaa, varsinkin, kun asioista saadaan oikeanlaista ja luotettavaa tietoa. Kirjoittelin nuorena paikallislehteen paikallispolitiikasta ja sillä oli suuri vaikutus. Sen takia uskoin, että kannattaa opiskella journalistiikkaa ja politiikkaa – ja pyrkiä tehtäviin, joissa yhteisiin asioihin voidaan vaikuttaa.

Muutaman puoluekokemuksen ja kunnallispolitiikassa vaikutettujen vuosien jälkeen, totesin, että en lähde politiikkaan enää ehdolle – ellei puoluekenttään ilmesty sellaista vaihtoehtoa, joka aidosti kuuntelee kansantahtoa.

Vapauden liitto on nyt se muutosvoima, jota Suomi tarvitsee. Tämä puolue ei ole oppositioon jäävä räksyttäjä, vaan menee suoraan hallitukseen päättämään asioista.

Minkä takia juuri minut tulisi valita eduskuntaan?

Globaalit markkinavoimat ja ylikansallinen määräysvalta eivät edusta kansalaisten tahtoa ja tarpeita. Valta on palautettava kansalle. Myös huoli maailmantilanteesta velvoittaa tähän. Jännitteet idän ja lännen välillä on ratkaistava. Suomalaiset eivät sotaa tahdo, joten rauhanpuolustaminen on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan.

Minulla on vahva ja monipuolinen koulutustausta: valtiotieteellinen ja kasvatustieteellinen koulutus sekä hyvä kielitaito: englanti ja venäjä. Otan asioista selvää ja tuon asioita julkisuuteen – siihen auttaa toimittajatausta. Yleisradion toimintaan on palautettava luottamus. Toimittajien on saatava toimia neljäntenä valtiomahtina. YLE-gate ei saa toistua. Nyt on aika järkevään muutokseen.

Mari Kalanne

Blogi: https://marinpoliittinenbloki.blogspot.com/