Cia Grönberg.

ÄÄNESTÄ 440 UUDELLAMAALLA

Olen 39-vuotias neljän lapsen (11–20-vuotiaiden) äiti Espoosta.

Lapsuuden vietin pientaloalueella Tapiolassa ja murrosiän Lystimäessä Olarissa. Myös omille lapsilleni olen halunnut taata asuinympäristön, joka on turvallinen ja viihtyisä, siispä asumme luonnonläheisessä Latokaskessa.

Ammatiltani olen terveydenhoitaja, jonka tutkinto pitää sisällään myös sairaanhoitajan tutkinnon. Tätä ennen luin itseni lähihoitajaksi. Terveydenhoitaja toimii ennaltaehkäisevässä ja terveyttä edistävässä itsenäisessä työssä. Ennaltaehkäisevä työote, joka ehkäisee ongelmia, lisää hyvinvointia ja säästää rahaa on sopinut minun persoonaani valtavan hyvin. Olen aina ollut kehittäjälähtöinen ja looginen, maalaisjärjellä varusteltu nainen. Mielestäni on itsestään selvää, että panostamalla ennaltaehkäisyyn säästämme niin taloudellisesti kuin inhimillisestikin. Tämä jos mikä on tärkeää!

Työvuosien aikana osaamista on kertynyt lastensuojelun kanssa toimimisesta, neuropsykiatristen lasten ja nuorten kanssa toimimisesta aina diagnosoinnista lääkehoidon seurantaan kuin myös rikosseuraamuslaitoksen kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Lisäksi mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden kirjo sekä asunnottomien asiat ovat tulleet tutuksi aikuispuolella toimiessani.

Työskennellessäni vuosina 2014–2021 kouluterveydenhuollossa terveydenhoitajana tuli nähtyä Espoossa useampikin koulu. Eroja niissä totta totisesti on. Itse olen kokenut, että mitä pienempi yksikkö, sen mukavampi niin henkilökunnalle kuin oppilaillekin. Tämä on nähtävissä myös työhyvinvoinnissa – isoissa kouluissa henkilökunta vaihtuu pieniä kouluja tiheämmin (oma havainto tämä). Olenkin erityisen huolissani koulujen ja asuinalueiden eriytymisestä – mitä tiheämpään ja korkeampaan rakennetaan, sen enemmän alueilla näyttäisi olevan erilaisia haasteita ja sen todennäköisemmin maksukykyinen väestönosa karkaa muualle.

Kannatan luonnon vaalimista, harvempaa asuttamista ja pienempiä lähikouluja. Tällä hetkellä asuinkaupunkini Espoon suunta on päinvastainen – kuten Vantaan ja Helsinginkin. Moni muuttaa tämän vuoksi kehyskuntiin.

Edellä mainittujen lisäksi sydäntäni lähellä on työ murrosikäisten ja nuorten aikuisten parissa. Nuorten terveen hyvinvoivan kasvun ja kehityksen sekä itsenäistymisen edellytyksenä on aidosti välittävät aikuiset ympärillä. Meillä aikuisilla – niin vanhemmilla kuin nuorisotyötä/opetusta tekevilläkin – on valtavan suuri rooli syrjäytymisen ehkäisyssä. Nuoria tulee kuunnella ja heidän täytyy saada tulla kuulluksi. Nuoria tulee tukea ja kannustaa – heille tulee olla palveluja saatavilla kattavasti ja oikea-aikaisesti.

Politiikkaan lähdin sateisena syyspäivänä vuonna 2018. Tuolloin olin kiristellyt muutaman vuoden ajan hampaita vuoden 2015 ”turvapaikanhakijoiden” myötä. Naisia ja lapsia ei näkynyt, nuoria parikymppisiä miehiä sen sijaan valui peruskouluihin yläasteelle ja ammatillisiin oppilaitoksiin. Toki elintasopakolaisuuteen liittyvät haasteet näkyivät katukuvassa jo ennen tätä.

Koulussa työskennellessä näin siellä ja muissa työni verkostoissa valtavasti muitakin epäkohtia, joihin haluan muutosta. Koulutusleikkaukset tulee perua; inkluusio on ollut farssi aiheuttaen mm. oppilaskohtaisen tuen heikentymistä, Pisa -tulosten laskua, koulutuksen alasajoa ja opettajien väsymystä ja alalta pakoa. Lapset ja nuoret, saati perheet eivät voi hyvin ja opetuksen laatu on kärsinyt. Ennaltaehkäisevään työhön ja matalankynnyksen palveluihin on satsattava!

Vuosien varrella puolue on muuttunut – minä en.

Lupaan jatkossakin pysyä omana itsenäni; naisena, huolehtivana äitinä, kuuntelevana ystävänä, välittävänä terveydenhoitajana, kekseliäänä kollegana, ahkerana puoluetoimijana, kansallismielisenä sananvapaussoturina, räväkkänä somettajana ja aktiivisena yhteiskunnallisena vaikuttajana.

Yksi ystäväiseni kuvailee minua näin: ”Ihmisläheinen ja empaattinen, oikeutta puolustava ja peräänantamaton suomalainen nainen.”

Vapauden liitossa toimin puoluesihteerinä, Espoon Vapauden liitto ry:n hallituksen sihteerinä (2023) ja Länsi-Uudenmaan aluevaltuutettuna (2022–2025).

EI NATOlle.
EI EU:lle.
EI eurolle.
EI WEFille.
EI Great Resetille.
EI globaalille eliitille.
EI kuonokopille.
EI muuntogeeni-injektioille.
EI digi-identiteetille.
EI YK:lle.
EI WHO:lle.
EI Punaiselle Ristille.
EI Unicefille.
EI ”viralliselle totuudelle” eli narratiiville.
EI sensuurille.
EI henkilöpalvonnalle.
EI kulteille.
EI sodalle ja tappamiselle.
EI kansojen alistamiselle.
EI propagandalle.
EI valtamedialle ja sen tuhonneille aktivisteille.
EI poliittiselle teatterille.
EI pelolle.
EI hysterialle.
EI intersektionaaliselle feminismille.
EI seksuaaliselle hyväksikäytölle.
EI pedofilialle.
EI liian lepsuille rikostuomioille.
EI korruptiolle.
EI poliittiselle korrektiudelle.
EI toisten kyttäämiselle ja kellottelulle.
EI lisääntyvälle valtiovallalle.
EI totalitarismille.
EI vihervalheelle.
EI luonnon tuhoamiselle.
EI huoltovarmuuden tuhoamiselle.
EI kotimaisen maatalouden ja teollisuuden tuhoamiselle.
EI väestönvaihdolle.
EI turvapaikkajärjestelmän hyväksikäytölle.

KYLLÄ vapaudelle.
Sen kaikissa ilmenemismuodoissaan:
Vapaudelle ajatella, puhua, liikkua ja elää.

Cia Grönberg

Äänestys numero (Uudellamaalla): 440