Olen naimisissa ja eläkkeellä oleva 67-vuotias veturinkuljettaja Kajaanista. Työurani aikana osallistuin ammattiyhdistystoimintaan kymmenien vuosien ajan ammattiosastossa mm. puheenjohtajana ja työsuojeluvaltuutettuna.

Tanssiharrastukseni alkoi 15-vuotiaana lavatansseista. Ujo maalaispoika löysi oivan keinon tutustua vastakkaiseen sukupuoleen ja samanhenkisiin kavereihin. Tanssiminen muuttui aktiiviseksi 90-luvun alussa kilpatanssin muodossa ja siitä jatkumona tanssinohjaajaksi/opettajaksi. Samalla tiellä olen edelleen. Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana lähes koko aktiiviurani ajan, seuran johtokunnassa sekä seuran puheenjohtajana yli 20 vuotta. Nykyisin ”jäähdyttelen” vain johtokunnan jäsenenä.

Olen samaa mieltä Vapauden liiton puolueohjelmasta, se on selkeä ilman mitään ”liirumlaarumia”.

Tässä muutamia itselleni tärkeitä teemoja:

Maamme pitäisi palauttaa itsenäiseksi valtioksi ja säilyttää sellaisena

Keskeytetään Natoon liittyminen. Natoon liittyminen on uhittelua ja suoranaista sodan lietsomista. Hakemisesta olisi pitänyt suorittaa kansanäänestys, kuten oli luvattu, eikä perustella sitä kiireellisyydellä ja mielipidegallupeilla. Irtautuminen EUsta on laitettava heti työ alle. EU ei ole oikeutettu määräämään perustuslakimme yli sellaisia toimenpiteitä, jotka ovat lakimme vastaisia.
Itsemääräämisoikeuksien nakertaminen vie meidät sellaiselle tielle, josta joudumme maksamaan kovan hinnan, esim. maan/metsän käyttö, ennallistaminen, hiilinielut, Digi-ID.

Energia-asiat ja omavaraisuus

Tuulivoiman lisärakentaminen siihen saakka jäihin, kunnes on ratkaistu ja rakennettu säätövoima-asiat. Turve saatava luokiteltua uusiutuvaksi energiaksi ja sen tuotanto uudelleen kasvatetuksi sille tasolle, jolla se oli ennen sen surullista alasajoa. Ruoantuotanto on saatava omavaraiseksi. Lainsäädännöllä ohjattava kauppaketjuja siihen, ettei ruokaa voida myydä ale-hintaan ulkomaille maksattamalla se ensin kotimaassa. Polttoaineiden hinnat sellaiselle tasolle, että kaikilla olisi varaa liikkua myös omalla autolla.

Terveydenhuolto ja peruskoulutus

Terveydenhuollon uudistuksiin täytyy panostaa kaikin tavoin.
– korjattava ja uudistettava toimimattomat tietojärjestelmät.
– koulutettava ja palkattava uutta terveydenhoidon henkilökuntaa.
– peruttava suunnitelmat henkilökunnan pakkorokotuksista sellaisilla rokotteilla, jotka eivät estä tartuttamasta potilaita.

Peruskoulutuksen ongelmat on kartoitettava, tunnustettava ja korjattava.
– luokkakoot saatettava sellaiseksi, että ne on hallittavissa ja eritasoisille oppilaille voidaan antaa laadukasta opetusta.

Media

Vapaa ja riippumaton tiedonvälitys on saatettava kunniaan. Verovaroin kustannettu tiedonvälitys täytyy olla tasapuolista kaikille. Valtamediat aivopesevät väestöä jokapäiväisillä sotauutisilla ilman että kertoisivat historiatietoja siitä, mitä on tapahtunut vuosia ennen konflikteja. Jos media kertoisi myös historiatietoja, voitaisiin itse muodostaa käsityksiä, mistä kaikki on saanut alkunsa. Sodan ja maailmanlaajuisen ”pandemian” rummuttaminen edesauttaa psyykkisten ongelmien kasaantumista.

Puolueiden kohtelu median taholta pitää saada tasapuoliseksi. Valtapuolueet saavat oikeudetonta näkyvyyttä ja kohtelua sen sijaan, että pienpuolueet ja uudet puolueet joutuvat ostamaan itselleen mainostilaa ja – aikaa. Esim. TV-haastatteluissa täytyisi olla yhtä aikaa valta- ja pienpuolueita tentissä. Tällöin valtapuolueita kannattanut katselijakunta näkisi ja kuulisi myös erilaisia näkemyksiä.

Martti Komulainen

Sosiaalinen media: