Olen yhteiskuntatieteiden maisteri, tietotyöläinen, kansalaisaktiivi ja nykyään puolisoni kanssa maalla asuva metsätilallinen. Harrastan luonnossa liikkumista, valokuvausta, uintia (myös avannossa) ja vapaasukellusta, veneilyä ja musiikkia. Ystävyys, läheisyys ja halaukset ovat minulle tärkeitä. Eläimet ovat lähellä sydäntäni – erityisesti koirat, mutta pidän myös hämppiksistä ja navetan nurkalla elelevästä kyystä.

Opintojeni päätyttyä tein paljon kielentarkistus- ja käännöstöitä, joista merkittävin on mm. yliopistojen kurssikirjastoista löytyvä tiedonsosiologinen teos Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen. Yhdessä vaiheessa suomensin jopa EU-komission kapulakielisiä raportteja. Sittemmin työskentelin Jyväskylässä ja Helsingissä 12 vuotta mobiiliteknologian parissa. IT-vaiheeni jälkeen toimin kansalaisjournalistina ja toimitussihteerinä kansalaismedioissa, jotka tarjosivat vaihtoehdon valtamedian yksiäänisyydelle. Edeltäneen vuoden aikana olen mm. avustanut ihmisoikeusjuristia koronaan liittyvien väärinkäytösten oikeuskäsittelyiden taustatöissä (tiedonhaku ja tieteellisten artikkelien suomentaminen).

Heräämiseni siihen, ettei (valta)media täytä tehtäväänsä vallan vahtikoirana (vaan on pikemminkin sen sylikoira), ajoittuu lähemmäs kahdenkymmenen vuoden taakse. Siitä lähtien olen pyrkinyt katsomaan asioita myös ja varsinkin pinnan alta (enkä nyt viittaa sukellusharrastukseeni). Minusta on olennaista tarkastella kaikkea meille kerrottua avoimin mielin mutta samalla kriittisesti, pyrkien tarkistamaan, mikä on totta ja mikä ei, miksi tämä tai tuo asia esitetään meille totena – tai valheena. Cui bono? Kuka hyötyy? on kysymys, joka usein viitoittaa kohti totuutta.

Minulle tärkeitä arvoja ovat yksilönvapaus ja erityisesti sananvapaus, ihmisoikeudet, lääketieteellinen itsemääräämisoikeus, heikommista huolehtiminen, luonnon ja eläinten hyvinvointi sekä Suomen itsenäisyyden vahvistaminen. Olen huolissani pyrkimyksistä kaventaa sananvapautta ja uhkaavasta siirtymästä kohti medikaalis-teknokraattista valvontayhteiskuntaa. Koronan varjolla on rikottu yksilöiden perusoikeuksia mm. painostamalla rokotteiden ottamiseen ja syrjimällä rokottamattomia, mistä räikeä esimerkki on (onneksi) lyhyeksi jäänyt koronapassijakso. Koronaan liittyvästä agendasta ja väärinkäytöksistä sekä koronainjektioiden haitoista on paljastunut huolestuttavia tietoja, joista valtamedia on pitkälti vaiennut.

Vaikka olen kiinnostunut ns. suurista linjoista, olen myös koettanut auttaa yksittäisiä, epäoikeudenmukaisesti kohdeltuja tai oikeusmurhan kohteiksi joutuneita ihmisiä. Viime aikoina olen surrut ja pohtinut nuoren naisen kuolemaa Isossa Omenassa järjestyksenvalvojien käsittelyssä, keskellä kirkasta päivää, satojen silmäparien alla. Kannatan ehdotonta kieltoa järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäytölle kaikissa tapauksissa, joissa kohdehenkilö ei ole fyysinen uhka kenellekään.

Vastustan Suomen sotilaallista liittoutumista. Nato-jäsenyys tekee maastamme sotilaallisen uhan itänaapurillemme, jonka kanssa olemme eläneet rauhassa 75 vuotta, ja voi pahimmillaan viedä Suomen (sijais)sodan näyttämöksi Ukrainan tapaan. Suomen ei myöskään pitäisi hankkiutua osapuoleksi sodassa, jonka taustoja ei mediassa ole juurikaan valotettu. Aseiden toimittamisen sijaan Suomen pitäisi panostaa rauhanneuvotteluihin enempien uhrien ja tuhojen välttämiseksi. Diplomatialle pitäisi edes antaa mahdollisuus!

Mielestäni koko Suomi on pidettävä asuttuna ja maaseudun elinvoimaisuus säilytettävä, mikä osaltaan tukee kansallista omavaraisuutta. Suomen pitää myös itse päättää asioistaan. Siksi kannatan eroa liittovaltioksi kehittyvästä EU:sta.

Vesa Raiskila

Vastaukseni Helsingin Sanomien vaalikoneessa

Vastaukseni Ilta-Sanomien vaalikoneessa

Vastaukseni Jämsän Seudun vaaliväittämiin: https://www.jamsanseutu.fi/uutiset/art-2000009452509.html