Olen Petra Frondelius, Hollolan Hämeenkoskella maaseudulla asusteleva 49-vuotias yrittäjä, kahden lapsen äiti ja monessa mukana.

Olen tehnyt töitä merillä ja maissa ravintola-alalla sekä yrittäjänä sijoitusneuvojana, myynnin parissa ja puhtaanapidon puolella. Hyvinvoinnin kiinnostus heräsi nimenomaan henkisellä puolella ja pian valmistun henkisen hyvinvoinnin valmentajaksi. Lisäksi avustan perheitä toimimalla tukilapsiperheenä.

Toisena äidinkielenäni voin sanoa olevani Suomen viittomakielinen, joten keskustelut sujuvat myös viittoen.

Uusien tuulien kokeminen on elämän suola myös työelämässä ja arvot ovat suuntautuneet oman uran luomisesta siihen, että voi hyvin, jotta jaksaa olla avuksi toisille. Yhdistystoiminnassa koiraharrastuksen parissa olen pitkään toiminut luottamustehtävissä. Tällä hetkellä toimin Lahden Vapauden liiton hallituksessa varapuheenjohtajana.

Harrastuspuolella olen lisännyt tietoisuutta laumanvartijakoiraroduista erinomaisena keinona suojata maaseudun tuotantoeläimiä petoeläimiltä sekä turvata alueita ja omaisuutta. Olen ollut mukana mm. ympäristöministeriön rahoittamassa WWF-hankkeessa ohjausryhmän jäsenenä asiantuntijaroolissa.

Maaseudun asiat ovat lähellä sydäntä ja tulleet tutummaksi niiden tilojen kautta, joiden kanssa olen tehnyt yhteistyötä laumanvartijakoirien osalta. Katson tärkeäksi, että Suomi pystyisi säilyttämään omavaraisuutta, jolloin maaseudun toiminnan kehittämistä tulisi suunnata nykyisen alasajon sijasta sen tukemiseen sekä kehittämiseen Suomen sisällä.

Yrittäjänä vuodesta 2006 toimineena koen, että yrittäjän asema Suomessa on mielestäni ison kehityksen tarpeessa. Pienyrittäjien asemaa ja toimintaa tulisi tukea ja kannustaa sekä rakentaa kestävämpää kehitystä myös toiminnan verotusta huomioiden. Pienyrittäjissä on tulevaisuus.

Syy, miksi astuin mukaan politiikkaan, on se että viime vuosina kulissit ovat alkaneet romahtamaan ja totuuden on tultava esille. Muutoksia ei voi tapahtua samaa polkua tallaamalla. Sananvapauttamme on estetty eikä perustuslaillisista oikeuksista ole pidetty huolta. Politiikan ns. pelikenttä, jossa meidän jokaisen tulevaisuutta ohjataan, tulisi saavuttaa rehellinen, avoin, sensuroimaton ja luottamuksellinen toiminta, joka todella luo turvallisen sekä hyvinvoivan yhteiskunnan lapsista vanhuksiin asti.

Haluan olla tukemassa henkisesti hyvinvoivaa itsenäistä Suomea aidosti sydämelläni meidän kaikkien parhaaksi. Kansaa ei tule ohjata pelolla, joka on ollut ilmeisen selkeänä teemana nyt useamman vuoden ajan, vaan sen vastakohdalla eli rakkaudella sekä vapaudella.

Tulevien sukupolvien tulisi saada elää vapaassa, totuudellisessa, sensuroimattomassa ja siltoja yhteiseen toimintaan rakentavassa itsenäisessä yhteiskunnassa.

Äänestäthän vaalipäivänä muutoksen puolesta.

Petra Frondelius

blogi: https://petra-frondelius.webnode.fi/