Vanha vitsi kertoo, että Skotlannissa kaksi eri maatilaa olivat eläneet sulassa sovussa useita sukupolvia. Sitten yhtäkkiä he alkavat tapella verisesti keskenään. Mitä tapahtui? Edellisenä päivänä toisella maatilalla kävi britti kyläilemässä…

Suomi eli sovussa Neuvostoliiton kanssa 1945-1991 ja Venäjän kanssa 1992 eteenpäin. Yhtäkkiä on itäraja suljettu ja diplomaattiset välit Venäjään katkottu. Mitä tapahtui? No, britti tuli kylään. Katsotaanpa nykyisen sisäministerin puolueen eli Perussuomalaisten syksyllä 2022 julkaistua ulko- ja turvallisuuspoliittista ohjelmaa. Suorat lainaukset:

KUMPPANUUTTA BRITANNIAN JA USA:N KANSSA ON SYVENNETTÄVÄ
Britannia on Suomelle tärkeä liittolainen.
USA:ssa arvostetaan Suomen sotilaallistavalmiutta.

Britannia on myös Länsi-Euroopan merkittävin sotilasmahti ja brittiläisen imperiumin perintönä maa on erinomaisesti verkostoitunut maailman joka kolkkaan. Suomen ei pidä yhteistyössään Britannian kanssa operoida vain EU:n kautta, vaan kehitettävä mahdollisuuksien mukaan erilaisia bilateraalisia yhteistyöhankkeita Britannian kanssa.

USA on länsimaista tällä hetkellä ainoa, jolla on kykyä nopeaan sotilaalliseen toimintaan sääntöperusteisen maailmanjärjestyksen olemassaolon puolustamiseksi. Suomi toisin kuin Ruotsi, Saksa ja monet muut Euroopan maat, ei ole ajanut alas puolustusvoimiaan, vaan on pitänyt kiinni puolustusvoimiensa kyvystä puolustaa Suomen alueellista koskemattomuutta. Tämä on herättänyt amerikkalaisissa suurta kunnioitusta ja muodostaa vahvan perustan amerikkalais-suomalaisen turvallisuuspoliittisen yhteistyön jatkuvalle tiivistämiselle. Suomen on järkevää myös EU:n sisällä tukea USA:n päämääriä Kiinan hegemoniapyrkimysten patoamiseksi.

Britti tuli kylään. Keväällä 2022 britti tuli myös kylään Kiovaan ja jo luotu rauhansopimus haudattiin.

xxx

Suomalaisilla on antipatioita venäläisiä kohtaan. Olen itsekin Karjalan evakkojen jälkeläisiä. Kommunistinen ja ateistinen Neuvostoliitto on kuitenkin aivan eri asia kuin ortodoksi-kristitty ja kapitalistinen Venäjä. Meidän on myös hyvä muistaa, että Iso-Britannia julisti sodan Suomelle 6.12.1941 ja soti liittoutuen Neuvostoliiton, Ranskan, Yhdysvaltojen ja Kiinan tasavallan kanssa. Britit ja USA tukivat ja aseistivat Neuvostoliittoa sodassa Suomea vastaan. Ja nyt sotivat Ukrainassa proxy-sotaa Venäjää vastaan.

Tyrnävä Shown tuore jakso käsittelee aihetta Britti tuli kylään, sekä laajemmin itärajaa ja maahanmuuttopolitiikkaa.

Tatu Tyni