Eurovaaliehdokkaat 2024

Juha Huhtala

Olen Juha, sitoutumaton kunnan- ja aluevaltuutettu Kouvolasta Suomen suunta tulee kääntää tuhon tieltä, toivon, rehellisyyden ja totuuden tielle. Olen 44-vuotias perheenisä. Vanhemmuus määrittelee paljon sitä, mitä ihmisenä olen.

Juho Lyytikäinen

Olen Juho, ja suurena kiinnostuksen kohteenani ovat ihmisyys ja yhteiskunnalliset toiminnot, joiden kehittämiseen parhaani mukaan osallistun. Usein se vaatii rohkeutta kohdata ikäviä asioita, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Kimmo Kautio

Olen työ- ja elinkeinohallinnon asiantuntijatyössä leipäni ansaitseva, 41-vuotias parantumaton eksistentialisti, yhden lapsen isä, poliitikko ja tutkiva journalisti Hämeenlinnasta. Olen syntyjäni Päijät-Hämeen puolelta Kärkölästä, joten juureni ovat tukevasti hämäläisessä mullassa.

Lauri Saarela

Eurovaaliehdokas 2024 Olen oikeustieteen maisteri, lakimies. Hoidan yksityisten ja yritysten riita- ja rikosasioita sekä mm. perunkirjoituksia omassa lakiasiaintoimistossani. Olen myös Media Magazinen hallituksen jäsen. Tulen täysin politiikan ulkopuolelta, mutta nyt…

Maija-Sofia Ulmanen

Olen 37-vuotias väitöskirjatutkija julkisoikeuden alalta (hallintotieteistä) Nokialta, Pirkanmaalta (äitiysvapaalla 31.07.24 saakka). Olen myös perheellinen kolmen lapsen äiti ja toimin varavaltuutettuna Pirkanmaan hyvinvointialueella.

Niina Valtanen

Olen pitkänlinjan yrittäjä ja 3 pojan yksinhuoltaja äiti. Toimin Satakunnan hyvinvointialueella aluevaltuutettuna sekä aluevaltuustoryhmän puheenjohtajana. Lisäksi olen vanhusneuvoston varapuheenjohtaja ja Hyvinvointialueen Tarkastuslautakunnan toinen varapuheenjohtaja. Vapauden liiton puoluehallituksessa olen varapuheenjohtaja.

Niko A. Kauko

Olen 48-v graafinen suunnittelija Lahdesta. Olen vankkumaton pitkän linjan itsenäisyysmies sekä kansanvallan ja puolueettomuuspolitiikan puolestapuhuja. Arvomaailmaltani olen perinteisten arvojen kannattaja.

Ossi Tiihonen

Eurovaaliehdokas 2024 Olen 57-vuotias kansallismielinen yrittäjä, kansalaisaktivisti ja yksinhuoltaja. Pyrin tuomaan esiin kriittistä ajattelua, faktoja ja sellaisia seikkoja joita valtamedia ei esille tuo. Minulla on aina ollut sellainen ’vamma’, että…

Pekka Timonen

Eurovaaliehdokas 2024 Olen 50-vuotias lääkäri. Kuopion kaupunginvaltuutettu ja Pohjois-Savon aluevaltuutettu. Olen määrätietoinen vaikuttaja. Uskon vahvasti perinteisiin arvoihin, kuten oikeudenmukaisuus, koti, kunnia ja isänmaa. Asun Kuopiossa 3 koirani kanssa. Päätös lähteä…

Rauli Mäkelä

Olen espoolainen 77v eläkkeellä oleva lääkäri, puoliso, isä ja isoisä. Seuraan huolestuneena luonnon ja yhteiskunnan kehitystä, joka menee valitettavasti huonompaan suuntaan ja siksi olen ryhtynyt kansalaisaktivistiksi useammalla alueella.

Sakari Peltola

Eurovaaliehdokas 2024 Hei! Olen Sakari Peltola, 43-vuotias maatalousyrittäjä, peltofilosofi ja tieteen kansantajuistaja Pyhtäältä. Uusioperheessämme on yhdeksän lasta iältään 1-17 vuotta. Viralliselta koulutukseltani olen puutarhuri. Olen koko ikäni ollut erittäin kiinnostunut…
Susanna Strandvik.

Susanna Strandvik

Toimin tiiminvetäjänä rahoitus-alalla, mutta olen aikaisemmin työskennellyt laajasti eri aloilla, muun muassa terveydenhuollon, varhaiskasvatuksen sekä myynnin että kaupan alan parissa. Vapauden liitossa olen hallituksen jäsen sekä Helsingin Vapauden liitto ry:n…

Vanessa Olsen

Olen suomen-norjalainen ekonomi ja yrittäjä. Synnyin pohjois-Norjaan ja sieltä olen lähtenyt Suomen kautta maailmalle ja nyt olen viimeiset 5 vuotta viihtynyt työelämässä Helsingissä.

Eurovaaliohjelma

Vapauden liitto – päätökset lähellä yksilöä
Vanhat puolueet ovat globalistisia – eli ne kannattavat kaukana yksilöstä tapahtuvaa ylikansallista ja harvainvaltaista päätöksentekoa suomalaisen kansanvallan sijasta. Globalistisella politiikallaan ne tekevät Suomesta yhä haavoittuvamman, heikomman ja riippuvaisemman maan siirtämällä nopealla tahdilla sekä päätöksentekoa, omistusta että valmistusta pois Suomesta.

Vapauden liiton sijoittuminen puoluekentälle

Vapauden liitto on lokalistipuolueena selkeä vastavoima globalisteille; kannatamme itsenäistä kansallisvaltiota ja sen myötä paikallista päätöksentekoa sekä mahdollisimman suurta ja laaja-alaista kansallista omavaraisuutta, jotka yhdessä johtavat työpaikkoihin, hyvinvointiin, vaurauteen ja turvallisuuteen.

Lokalismi tarkoittaa sitä, että ihminen tekee päätökset elämästään itse. Jos päätökset vaativat laajempaa ihmisjoukkoa, ne tehdään niin lähellä yksilöä kuin mahdollista. Lokalismin avulla Suomi voidaan nostaa uuteen kukoistukseen nykyiseltä velkaantumisen ja näivettymisen tieltä, mutta se edellyttää sitä, että kansa lopettaa globalismia ajavien puolueiden äänestämisen ja alkaa tukemaan lokalismia.

Globalismin ja EU:lle ulkoistetun päätöksenteon katastrofimaiset seuraukset ovat jo niin selvästi nähtävissä nyky-Suomen yhteiskunnassa, että lokalismin kannattajaksi ryhtymisen luulisi olevan äänestäjälle helppoa kunhan hän ensin ymmärtää mistä siinä on kyse.

Massatyöttömyyden, pätkätöiden, ulkomaisen halpatyövoiman ja siirtolaisvyöryjen myötä yhteiskuntamme on kalliiden ja vaikeiden sosiaalisten ongelmien kyllästämä. Suomesta onkin tullut tukiriippuvaisten yhteiskunta, jota valtio ja kunnat rahoittavat kiihtyvää vauhtia velalla. Velkariippuvainen yhteiskuntamme on suoraa seurausta vanhojen puolueiden harjoittamasta globalistisesta politiikasta, jossa Suomi itsenäisenä yksikkönä on lakkautettu ylikansallisten intressien edestä.

Ääni Vapauden liitolle on ääni lokalismille!

Hyvä suomalainen!
Vapauden liitto on lähdössä ensimmäisiin eurovaaleihinsa vuonna 2024. Meitä rohkaisee se tulos, jonka saimme vuoden 2023 eduskuntavaaleissa, 27558 ääntä. Tulos saatiin niiden rohkeiden kansalaisten avulla, jotka uskoivat meihin eivätkä lähteneet mukaan valtamedian mustamaalaukseen. Mediasaarrosta ja eristämisestä huolimatta tuloksemme oli erinomainen. Mitä se olisikaan ollut, jos meitä olisi kohdeltu tasapuolisesti?

Vapauden liitto on puoluekartalla lyhyesti määriteltynä vastavoima ns. vanhoille puolueille, jotka käytännössä kaikki ajavat samaa politiikkaa erinäköisissä paketeissa. Me Vapauden liitossa ajattelemme itsenäisesti, olemme realisteja ja haluamme tarjota suomalaisille vaihtoehdon, joka asettaa Suomen kansan edut etusijalle.

Mennyt koronakriisi osoitti, että itsenäinen ajattelumme koronarokotteisiin, koronapassiin ja pakkorokottamiseen liittyen oli oikeansuuntaista. Olimme vapauden kannalla ja puolustimme sitä kovan propagandan ja paineen alla. Nyt yhteiskunnassa kärvistellään räjähdysmäisesti kohonneiden kuolleisuuslukujen kanssa. Varoitimme, mutta meitä ei kuunneltu.

Olemme jatkuvasti tuoneet esille myös EU-jäsenyyden haitallisuuden ja sen perusluonteen: liittovaltiokehityksen. Kyseessä on juna, joka menee eteenpäin aina vain kovempaa, mutta suomalaisille ei kerrota, että pääteaseman nimi on EU-liittovaltio.

Korostamme sitä, että emme ole EU-kriittinen puolue. Tyhjänpäiväistä ”EU-kritiikkiä” ja kahdella pallilla istuskelua harrastelevat ne, jotka hyväksyvät EU:n, tulonsiirrot ja sen ylikansallisen luonteen. ”EU-kritiikillä” pyritään vain kalastelemaan tyytymättömien ääniä, muttei kuitenkaan kyseenalaisteta Suomen alamäen takana olevaa perussyytä, eli jäsenyyttä Euroopan Unionissa.

EU-vaaliohjelmamme – niin kuin koko varsinainen puolueohjelmammekin – perustuu itsenäiselle Suomelle, joka samoin kuin muut maailman noin 170 EU:n ulkopuolista maata käy kauppaa, tekee yhteistyötä, käy kulttuurivaihtoa ja luo suhteita muihin valtioihin itsenäiseltä pohjalta, tarvittaessa aktiivisena rauhanrakentajana ja vuoropuhelun edistäjänä.

Lähdemme eurovaaleihin tosissamme itseemme sekä mahdollisuuksiimme uskoen ja haluamme tuoda esille vallitsevan poliittisen linjan vahingollisuuden kansallisille eduillemme. Työ ei ole helppo, vaan kivinen ja mutkainen. Maailman isot tuulet ovat kuitenkin kääntymässä ja haluamme olla muiden eurooppalaisten kansallismielisten puolueiden kanssa rakentamassa Isänmaiden Eurooppaa, joka perustuu yhteistyölle eikä ylikansalliselle vallankäytölle saati tulonsiirroille.

Tule mukaan rakentamaan Isänmaiden Eurooppaa!

Ossi Tiihonen
Vapauden liitto r.p

VAPAUDEN LIITON EUROVAALIOHJELMA 2024

TAVOITE 1: ITSENÄISYYDEN PUOLESTA – EU:ta VASTAAN

Vapauden liitto on vastavoima ns. vanhoille puolueille, joiden mielestä Suomen paikka on Euroopan unionissa. EU-jäsenyyden myötä Suomi on jatkuvasti tilanteessa, jossa se joutuu tekemään itselleen epämieluisia ratkaisuja. Kuten eräs ulkomainen diplomaatti joskus kuvaili Suomea EU:ssa: ”Suomi tekee ja tukee jatkuvasti oman etunsa vastaisia päätöksiä vain siksi, että ei halua epäsopua EU:n sisälle”.

Viimeaikaiset, jopa valtamedian otsikoissa olleet uutiset kertovat karua kieltään siitä, kuinka esim. maa- ja metsätalouteen liittyvissä kysymyksissä (vaikkapa ennallistamisasetus) Suomi on jatkuvasti huonommassa tilanteessa. Kustannukset ovat kovat ja EU:n ympäristöpolitiikka ei ota huomioon Suomen erityispiirteitä. Huolimatta siitä, että metsäpolitiikka on kansallisessa päätösvallassa, EU pyrkii tunkeutumaan jatkuvasti sillekin sektorille niin kuin kaikkialle muuallekin. EU:n maahanmuuttopolitiikan uudistus taas tähtää EU-maiden välisten vastuiden tasaisempaan jakautumiseen. Tämä tulisi entisestään lisäämään Suomen taakkaa ja vaikeuttamaan siirtolaisvyöryjen torjumista.

Esimerkkejä Suomelle haitallisista kehityskuluista löytyy valtavasti viimeaikaisesta poliittisesta keskustelusta. Ei yksinkertaisesti ole olemassa sellaista asiaa, jonka EU pystyisi hoitamaan meidän kannaltamme paremmin kuin me suomalaiset itse.

EU:ssa Suomi on reaktiivinen toimija, joka pyrkii aina asettumaan enemmistön taakse. Suomi ei kyseenalaista tai pohdi ja kaikkea ohjaava tekijä on ns. ”EU:n yhtenäisyys”. Suomelle omat kansalliset edut ovat toissijaisia verrattuna siihen, että EU pysyy Suomen määrittelemällä tavalla ”yhtenäisenä”. Suomessa on vallalla kuvitelma, että vahva EU on Suomen etu ja kykenee toimimaan Venäjän vastavoimana vaikka tosiasiassa “vahva EU” merkitsee alati heikkenevää Suomea, joka joutuu alistumaan itselleen vahingolliseen politiikkaan, kuten esim. tehottomiin EU:n talouspakotteisiin, siirtolaisia koskeviin “taakanjakoihin”, yhteisvelkoihin ja vieraiden sotien rahoittamiseen.

Suomessa pahin harhaluulo EU:n suhteen on, että sitä voisi ”muokata”, ”parantaa” tai ”muuttaa”. Näin ei tosiasiassa ole, sillä EU:n perussopimukset asettavat sille kehykset. Luonnollisesti perussopimuksista voidaan aina “joustaa” niissä tapauksissa, kun EU on hamuamassa itselleen lisää valtaa; tämä nähtiin muun muassa ns. elvytyspaketin kohdalla, jolloin EU alkoi ottamaan velkaa, vaikka sen ei pitänyt perussopimuksien mukaan olla mahdollista. EU:n luonteeseen kuuluukin olennaisesti se, että sovitusta ei pidetä kiinni, eli sopimuksia rikotaan ja kierretään jatkuvasti, jotta valtaa saadaan keskitettyä Brysseliin.

Suomelle on tyypillistä EU:n päätösten pikkunäppärä kritisointi ilman, että koko jäsenyyttä ja järjestelmää – joka on myös vakavassa ristiriidassa Suomen oman perustuslain kanssa – kyseenalaistetaan. Erityisen tyypillistä tämä on perussuomalaisten, kokoomuksen ja keskustan toiminnassa. Perussuomalaiset on selkeästi ilmoittanut, että se ei aja EU-eroa eikä puolue ole muutoinkaan EU-vastainen. Keskusta esiintyy maaseudun asioiden ajajana, mutta unohtaa aina kertoa, että nettomaksajana kaikki oman maataloutemme saamiset EU:sta ovat pieniä roposia, joita jäsenmaksuista – eli omista rahoistamme – palautuu Brysselin kierroksen kautta Suomeen. Kokoomus taas ajaa kaksilla rattailla harhauttaakseen äänestäjiä. Samalla, kun yksi sen mepeistä haukkuu EU:ta, kokoomuslainen presidentti on valmis luopumaan vallastaan – eli suomalaisesta kansanvallasta – EU:n hyväksi.

Yllä olevissa kuvakaappauksissa on esimerkin omaisesti esitelty keskustan, kokoomuksen ja perussuomalaisten viestintää. Viestinnällä pyritään puhuttelemaan tyytymättömiä ja ohjaamaan heidän ääniään ”EU-kriitikoille”, jotka eivät suinkaan ole EU-vastaisia tai aja EU-eroa, mutta jotka aika ajoin taktisista syistä kritisoivat EU-tason päätöksiä.

Vapauden liiton linja: Me Vapauden liitossa olemme itsenäisyysmielisiä, joka tarkoittaa sitä, että olemme avoimen EU-vastainen puolue. EU:ssa on pohjimmiltaan kyse Suomelle äärimmäisen vahingollisesta ja vaarallisesta liittovaltioprojektista, josta on pikimmiten irtauduttava. Pyrimme suoraan ja vankkumattomasti kasvattamaan EU-kielteisyyttä ja agitoimme kaikin demokratian sallimin keinoin ihmisiä EU:ta vastaan.

TAVOITE 2: EU-VASTAISUUTTA YLI RAJOJEN – MONINAPAINEN MAAILMA ON TULEVAISUUTTA

Vapauden liitto haluaa Euroopan parlamentissa toimia samassa ryhmässä sellaisten puolueiden kanssa, jotka ovat suverenistisia ja EU-vastaisia. Vapauden liiton tavoitteena on olla yhteydessä patrioottisten liikkeiden kanssa ja toimia EU-liittovaltiokehitystä ja EU:ta vastaan. Vapauden liitto näkee Euroopan parlamentin areenana, jota voidaan Brexitin ”isän” Nigel Faragen viitoittamalla tiellä käyttää itsenäisyyden ajamiseen ja sen palauttamiseen. Emme halua laitostua EU-järjestelmään ja antaa sille näin legitimiteettiä. Tulemme järjestämään mielenosoituksia sekä kansallisia ja kansainvälisiä tempauksia kärkiteemana Suomen itsenäisyys ja EU-vastaisuus.

Haluamme kiinnittää huomiota myös siihen, että Suomen ulkopoliittinen nykylinja ei ota huomioon moninapaiseksi muuttunutta maailmaa, jossa Yhdysvaltain asema on heikkenemässä. Suomi laskee kaiken EU:n ja USA:n varaan ymmärtämättä, että tarvitsisimme toimivia, monipuolisia suhteita kaikkiin ilmansuuntiin.

Moninapaisessa (multipolaarisessa) maailmassa Eurooppa-keskeisyys on vahingollinen harha ja jättää varjoonsa ymmärryksen laajemmasta taloudellisesta ja kulttuurillisesta kehityksestä. BRICS-maat edustavat jo lähes 30 %:ia maailman bruttokansantuotteesta ja Suomen ei tulisi jättää vähälle huomiolle tätä tärkeää taloudellista viitekehystä. Suomelle edullisin tilanne olisi, että meillä olisi Serbian tavoin vapaakauppasopimus EU:n, Kiinan ja Venäjän kanssa. EU:sta eronnut Suomi voisi myös tehdä kaupallisia sopimuksia Euraasian unionin kanssa. Kun tähän yhdistyisi vielä sopimukset Yhdysvaltojen ja Ison-Britannian kanssa, olisi Suomi erinomaisessa asemassa. Väite, että Suomi ei voisi näin tehdä on kokonaan vailla pohjaa, sillä myös Islanti, joka on Suomeen verrattuna pieni valtio, neuvottelee itse kauppasopimuksensa, ei ole eurossa ja veti EU-jäsenhakemuksensa pois.

Euroeroon varauduttava
Eurovaluutta on osoittautunut kestämättömäksi ratkaisuksi. Vapauden liitto pitää keskeisenä asiana paluuta omaan kansalliseen valuuttaan, markkaan.

Tärkeimmästä viiteryhmästämme eli pohjoismaista yksikään maa ei kuulu euroon. Ruotsi, Tanska ja Norja ovat euron ulkopuolella saavuttaneet mittavan kilpailuedun Suomeen nähden. Eurovaluutan myötä Suomella ei ole omaa rahapolitiikkaa eikä minkäänlaista mahdollisuutta vaikuttaa valuuttansa euron ulkoiseen arvoon. On myös muistettava, että kun markka lopetettiin ja Suomi vietiin euroalueeseen, niin se tehtiin laittomasti pelkällä tiedonantomenettelyllä.

Suomen nykyiset valtapuolueet eivät poliittisista syistä halua nähdä euron Suomelle aiheuttamaa taloudellista taantumista, velkaantumista ja kilpailukyvyn rapautumista koska euroalue on osa poliittista liittovaltioprojektia, joka on naamioitu taloudelliseksi hankkeeksi. Tosiasiassa kysymyksessä on myös pohja tulonsiirtounionille, jossa päämääränä on velkojen yhteisvastuu. EU-komissio käyttikin koronahysteriaa ovelasti hyväkseen luomalla yhteisvelan sen varjolla. Suomessa tätä ratkaisua tukivat myös perussuomalaiset, jotka lopettivat ns. jarrutuskeskustelun kokoomuksen painostuksesta.

Ottaen huomioon monien Euroopan valtioiden katastrofaalisen talouden tilan ja epävarmuustekijät (esimerkiksi pankkien tilanne Italiassa), Vapauden liitto ajaa pikaista euroeroa ja siksi vaadimme, että on luotava mekanismi euroalueen jättämiseksi. Nykyinen perussopimus ei sisällä ollenkaan määräyksiä euroalueesta lähtemiselle. Oikeudellinen tilanne onkin jätetty EU:n toimesta tarkoituksella epäselväksi ettei sen europakkopaidasta päästäisi irti.

Suomen olisi julkisesti ja selkeästi varauduttava euroeroon ja markan palauttamiseen sekä hankittava tarvittava painokonekapasiteetti (josta on luovuttu Euroopan keskuspankin vaatimuksesta) setelirahan painamiseksi.

Vapauden liiton linja: Oma valuutta on itsenäisen valtion ja sen taloudellisen kehityksen yksi kulmakivi. Kannatamme euroeroa ja kannustamme Suomea valmistautumaan siihen. Haluamme, että Suomi tekee laaja-alaista taloudellista yhteistyötä eri ilmansuuntiin.

TAVOITE 3: EU:n MÄTÄPAISEET PUHKAISTAVA

Vapauden liitto haluaa tuoda kansalle julki sen, millaista rahantuhlausta korruptoitunut Euroopan unioni harjoittaa. Tulemme vaatimaan lisää avoimuutta sekä julkisesti kampanjoimaan sen puolesta, että Euroopan parlamentin jäsenten saamat kulukorvaukset eivät saa olla könttäsummia, vaan ne on maksettava kuittia vastaan. Kuten YLE jo 2017 uutisoi, meppien saamaa 50000 euron kulukorvauksen käyttöä ei valvota mitenkään.

Vapauden liitto tulee näkyvästi kampanjoimaan EU:n tulonsiirtoja ja velkaunionia vastaan sekä vaatii EU:n budjetin merkittävää pienentämistä:

1. Alueiden komitea on lakkautettava
  2. Euroopan talous- ja sosiaalikomitea lakkautettava
  3. Strasbourgin istuntopaikka lakkautettava
  4. Euroopan parlamenttiin tehtävä merkittävä kululeikkaus

Vapauden liitto vaatii että EU:n kaikille hallinnonaloille kohdistetaan säästöjä ja että EU:n toimintaa rajoitetaan ja ajetaan alas. Näistä vaatimuksista huolimatta pidämme koko ajan kuitenkin mielessämme sen, ettei tavoitteemme ole “EU:n korjaaminen” vaan siitä eroaminen. Europarlamenttiedustajan saadessaan Vapauden liitto tulee tiedottamaan EU-asioista aktiivisesti ja EU-vastaisesti pyrkien läpivalaisemaan EU:n toimintaa suomalaisille.

TAVOITE 4: SUOMI VOI TURVATA VAIN SUOMEEN

Vapauden liitto haluaa olla Euroopan parlamentissa nostamassa EU-vastaisuutta ja näkee parlamentin vain välineenä siihen. Vapauden liitto tulee jyrkkäsanaisesti tyrmäämään EU:n yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan sillä Suomen perustuslain mukaan ulkopolitiikkaa johtaa tasavallan presidentti yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa. Vaadimme itsenäistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa emmekä tunnusta EU:n ulkopolitiikkaa. Vapauden liitto pyrkii saamaan Suomen irti EU:n yhteisestä maatalouspolitiikasta, sillä pystymme itse parhaiten huolehtimaan maataloudestamme, jonka kauan jatkunut alasajo vaarantaa jo kansallisen turvallisuutemme.

Vapauden liitto tukee kaikkia toimia, jotka tähtäävät Euroopan Unionin heikentämiseen ja lopettamiseen niin kauan kuin Suomi on EU:n jäsen. Jos EU on vielä olemassa kun Suomi itsenäistyy, niin silloin pyrimme itsenäisyyden, puolueettomuuden ja tasavertaisuuden pohjalta rakentamaan siihen mahdollisimman hyvät suhteet. Keskeistä Vapauden liitolle on se, että Suomi pääsee ulos EU:n liittovaltiovankilasta.

Haluamme itsenäisen, vapaan ja vauraan Suomen!